Van zeeschildpad tot kakkerlakkenparty - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu Van zeeschildpad tot kakkerlakkenparty - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu

Van zeeschildpad tot kakkerlakkenparty

Door: Cilia

Blijf op de hoogte en volg Cilia

30 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Als eerste Joyce, Oma, Paul, Annie en Danny bedankt voor jullie leuke kaartjes, ik vind het erg leuk om post te ontvangen. En natuurlijk iedereen weer voor de leuke berichtjes en reacties.

Inmiddels alweer 8 weken en 4 tubes tandpasta verder. En ja het is nog steeds geweldig. Ik ben nog altijd niet verliefd geworden op een Surinamer(helaas dit jaar weer geen tv debuut bij All you need is love de kerstspecial), maar wel op Suriname. Wat een prachtig land!

Afgelopen week had ik mijn laatste week stage. Hierin heb ik nog veel gedaan en veranderd in de klas en samen met de kinderen heb ik veel leuke dingen gedaan. We hebben elke dag buiten gespeeld en we hebben veel leerzame en leuke spelletjes gedaan. Ook heb ik nog een andere kast uitgemest waar nog allerlei bruikbaar materiaal uitkwam. De woensdag heb ik eigenlijk al afscheid genomen van de leerlingen. Op die dag kregen ze ook hun werkjes van het tweede kwartaal mee en de juf had me al gezegd dat veel leerlingen daarom op donderdag en vrijdag niet meer komen omdat ze de vrijdag paasvakantie hebben gekregen. En inderdaad. Donderdag had ik 12 leerlingen in de klas, en vrijdag slechts 5. (van de 42) Dus dat was opeens een eitje. Woensdag heb ik alle kinderen een cadeautje gegeven, ze waren hier ontzettend blij mee. Ook hebben we nog een leuke groepsfoto gemaakt.

Op donderdag hebben we een presentatie gegeven aan het team van de Santodorpschool. Het was ontzettend leuk. De leerkrachten waren heel enthousiast en we hebben eigenlijk allemaal heel leuk gereageerd. We hopen dat ze veel met onze tips willen doen. Maar aan hun enthousiasme te zien moet daar wel iets van terecht komen. Met het lamineerapparaat zijn ze ontzettend blij terwijl eigenlijk niemand het apparaat kende. Na een korte demonstratie van ons volgde er een hard applaus. Inmiddels zijn er al heel wat materialen gelamineerd. Ontzettend leuk om te zien!

Vrijdagavond hebben we bij 2 studenten ook van de Pabo Deventer gebarbecued. En daarna zijn we met de hele club naar Zsa Zsa Zsu(discotheek) gegaan. Het was een hele gezellige avond en we konden het weer een keer wat later maken omdat we de zaterdagmorgen pas om 10 uur vertrokken richting het strand van Matapica om zeeschildpadden te gaan bekijken. Met de bus gingen we richting een plek aan de Commewijnerivier waar we de oversteek moesten maken met een bootje. We kwamen aan in een klein dorpje. Daar moesten we overstappen in kleine korjalen.(bootjes) Ze waren erg wankel en klein, dus we konden maar met z’n drieën in een bootje. (en nog was de bootman constant aan het lozen) Het was een prachtige boottocht! We voeren over grote open wateren maar kronkelden het grootste stuk tussen prachtige stukken natuur door. Nadat we zo’n drie kwartier hadden genoten van de prachtige omgeving en bijzondere dieren kwamen we met een houten kont aan bij het strand van Matapica. Wauw wat een aankomst! Van verre zag je al een prachtig strand met bomen en hutjes en een strak blauwe lucht. De mensen verwelkomden ons vriendelijk. Nadat we wat onhandig de korjalen uit waren geklommen heb ik eerst even rondgekeken op het strand en wat kiekjes gemaakt.
Daarna heb ik mijn hangmat vast opgehangen want die was nogal nat geworden van het opspattende water tijdens de boottocht. Daarna zijn we heerlijk op het strand gaan liggen en we hebben in de Atlantische Oceaan gezwommen. Wat een mooie zee en wat een golven!
De gidsen waren ondertussen aan het vissen. Na eerst een kleine vis te hebben gevangen, vingen ze daarna van dezelfde soort (geen idee welke) een gigantische vis. Je zou niet denken dat je zo’n vis aan zo’n miezerig hengeltje zou kunnen vangen. Niets bleek minder waar. Een gigantische giftige vis hing aan het draadje. De gids had meteen een mes in zijn rug gestoken omdat hij zo wild spatte. Toen heeft hij hem op het zand gelegd en zijn giftige vinnen afgehakt. (haha ja een wreed verhaal) Na een paar tikken op zijn harde kop was hij dan eindelijk dood. Voor de geïnteresseerden, ik heb een gedeelte op film. :P De volgende dat zou hij mee naar huis gaan om klaargemaakt en opgegeten te worden.

Na een paar uurtjes geluierd te hebben besloot ik samen met een van de gidsen een strandwandeling te gaan maken om het een en ander van de omgeving te gaan bekijken. Al snel kwamen we een nest van een zeeschildpad tegen. Het zeewater had het zand rond het nest weggespoeld waardoor de eieren in het zicht waren komen te liggen. Nadat we een paar mooie foto’s hadden gemaakt hebben we het nest weer dichtgemaakt omdat de eieren anders door andere dieren worden opgegeten en er weer een paar schildpadden verloren gaan. Tijdens de wandeling hebben we zo’n 6 nesten dichtgemaakt. De eitjes zag je overal liggen. Ze voelden heel soepel aan, ze hebben geen harde schaal zoals een kippenei. Ze zijn flexibel zodat ze de warmte van het zand goed op kunnen nemen. We hebben ook nog prachtige kwallen gezien. Heel bijzonder zagen ze eruit. Het leken wel een soort opblaasbare ballontjes haha. :D Ook hebben we nog een hele groep aasgieren gezien. Na zo’n 2 uur wandelen zijn we weer terug gegaan naar de hut. Daar hebben we heerlijk gegeten.

Om 10 uur werden we op het strand verwacht. Daar stond weer een andere gids op ons te wachten. Nu gingen we doen waarvoor we gekomen waren, de zeeschildpadden bekijken. Met de hele groep wandelden we over het strand. Verschillende mensen riepen steeds: ja daar! Kijk! Maar toen we dichterbij kwamen bleek het een boomstronk te zijn haha, okeee. Maar na zo’n uur wandelen werd ons ongeduldige geroep toch beloond met een levensechte grote zeeschildpad. Ze was al een kuil aan het graven voor de eieren. Omdat dit zo’n anderhalf uur kan duren en ze tijdens dit proces niet gestoord mag worden moesten we om zo’n 50 meter afstand gaan wachten tot ze in de fase van het eieren leggen was gekomen. De gids ging af en toe van dichterbij kijken hoe ver de schildpad was. Na zo’n half uur kwam hij bij ons om te vertellen dat deze zeeschildpad een vin mist waardoor het graven nog veel langer ging duren, en ze ging op een andere plek weer opnieuw beginnen. Hij stelde voor om een stukje verder te lopen. Na zo’n half uur wandelen zagen we er plotseling uit de zee eentje komen. Helaas had ze ons ook gezien ik ging ze na een paar tellen weer terug de zee in. Jammer! Jammer! Maar een paar honderd meter verderop was het weer raak. Daar was een vrouwtje al een poos aan het graven, van een afstandje zagen we het zand door de lucht vliegen. Na zo’n half uur te hebben genoten van de prachtige heldere maan riep de gids dat we dichterbij mochten gaan komen. Op een meter afstand achter de schildpad gingen we op de grond zitten. De gids had een klein lampje onder de schildpad gezet waardoor we het goed konden zien. Ze was nog bezig met een diepe kuil graven waarin ze haar eieren ging leggen. Dit deed ze om de beurt met haar achtervinnen. Heel bijzonder om te zien, en wat is zo’n beest groot! Na zo’n 10 minuten begon de schildpad met het leggen van haar eieren. Het was heel bijzonder om te zien, zoveel eieren komen er uit zo’n beest! We hebben ze niet geteld maar volgens de gids moesten het er zo’n 125 zijn. Hij vertelde ook dat het nu nog niet bepaald was of het mannetjes of vrouwtjes zouden worden. Dat is afhankelijk van de temperatuur van het zand. Is het er 28 graden of warmer dan worden het mannetjes, is het kouder dan 28 graden dan komen er vrouwtjesschildpadden uit. Hij vertelde dat ongeveer 95% van de eitjes uitkomt en dan 1 op de 1000 schildpadden de toch naar de zee overleeft.
Nadat ze zo’n 20 minuten eieren had gelegd maakte ze het gat weer dicht en besloten we nog even verder te lopen. Tijdens de wandeling snelden er echt tientallen krabbetjes langs je heen. Ze zijn zo snel en zo groot, sommige waren wel een beetje eng haha. :D We hebben nog een paar keer gezien hoe er zeeschildpadden uit de zee kwamen en hoe ze weer in de zee gingen. Echt heel bijzonder om te zien. Over ongeveer een maand komen de eieren uit, helaas kunnen we dat niet meer meemaken. Maar dit was al geweldig om te zien! Na 4 uur lang op het strand te hebben vertoeft zijn we weer terug gegaan naar de hut. We zaten nog even gezellig buiten maar iedereen werd zo lek geprikt door de muggen dat ik snel in mijn hangmatje onder de klamboe ben gaan liggen. Dat was toch wel veel beter. Ik heb die nacht heerlijk geslapen onder het genot van het geruis van de wind en de zee.

Toen ik de volgende morgen wakker werd wist ik niet wat ik onder mijn klamboe zag….
Mijn hele klamboe zat aan de onderkant vol krabbetjes en kakkerlakken. Iel! En ik was niet de enige, op de hele vloer krioelden honderden kakkerlakjes. Bah! Gelukkig zaten ze allemaal onderin mijn klamboe, ik hoop niet voor mezelf dat ze’ s nachts omhoog zijn geklommen, rrr… Gelukkig kan ik me daar ook niets van herinneren!
Ik ben mijn hangmat uitgegaan en heb toen lekker een duik genomen in de zee, daarna eventjes wat gegeten en toen lekker gezond. Heb er weer een aardig kleurtje bijgespaard.
Om 4 uur hebben we alles opgeruimd en zijn we weer in de korjalen terug gevaren naar het dorpje. Uiteindelijk waren we om 7 uur thuis, heerlijk dachten we. Even lekker rustig aan doen, lekker eten, rustig bijkomen. Maar in onze tassen waren toch waren toch wat ongewenste huisdiertjes meegekomen. Waardoor alles en iedereen in 2 minuten op kop stond. Een aantal kamers zaten vol kakkerlakken. We hebben de huismeester snel geroepen en we hebben onze kamers vol gif gespoten. Gelukkig hadden Esther en ik in onze kamer geen enkele vriend ontdekt, maar voor de zekerheid hebben we toch maar gif gespoten. In andere kamers was dit wel anders. Twee uur lang mochten we niet in onze kamers komen.
Daarna heb ik alles open gezet om te luchten. Op de kamer van Connie en Dunja was echter een heuze kakkerlakkenparty ontstaan dus zijn vonden het niet zo fijn om er ’s nachts te gaan slapen. Daarom besloten ze maar te gaan logeren, hihi :D
Inmiddels hebben we geen levende kakkerlak meer gezien, maar deze week komt voor de zekerheid toch nog de bestrijdingsdienst. Dat was me het avontuurtje wel weer.

Vanmiddag gaan we eten bij de vrouw die onze haren gevlochten heeft. Mijn haren zijn erg hard gegroeid waardoor mijn vlechtjes ook niet meer zo mooi zitten. Ze gaat ze overmorgen voor me uithalen. Woensdag gaan we me de collega’s van de Santodorpschool gezellig een dagje weg. En donderdagavond gaan we weer stappen met de groep en werknemers van Flexible. Aankomend weekend, paasweekend, gaan we van zaterdag tot maandag op trip naar West-Suriname. Het belooft weer een heel avontuur te worden. Ik heb gehoord dat we langs de kant van de weg moeten slapen en in het busje. Dus dat wordt nog wat met al die beesten haha. Als alles doorgaat vertrek ik volgende week woensdag voor vier dagen naar het binnenland. We gaan dan onder andere de Voltzberg beklimmen. Daarna volgt nog een trip van twee dagen naar Tonkaeiland en dan is helaas weer de tijd aangebroken om naar huis te gaan.

Er staat weer een link met foto’s van afgelopen weekend in het reisverslag foto’s. Helaas mochten we geen foto’s met flits maken van schildpadden, omdat ze anders gestoord zouden worden. Het is me dan ook niet gelukt om foto’s zonder flits te maken. Een aantal andere studenten hebben nog wel wat pogingen gedaan. Als die mooi zijn geworden, zet ik ze nog bij in het album.


Veel liefs Ciel

ps. Speciaal voor Carl een aantal foto's van een brom. (zoals ze hier een Suriname heten)


  • 30 Maart 2010 - 14:42

    Carl:

    Hoi Cilia, ik ga zo brommers kieken.Ben benieuwd. Alvast bedankt. Vraagje: zijn brommers ook te huur als taxi en wat kost dan een ritje? Nog 16 dg - je bent nog met net weg! Houd je taai, Carl/Julia

  • 30 Maart 2010 - 15:29

    Karin Wolf:

    KAKKERLAKKEN IELLLLL hahahaha en wooooow nog maar 16 dagen Ciel... Jeetje wat gaat de tijd toch snel! geniet nog maar lekker lieverd! En nog gefeliciteerd met je broer :D liefs, uit Veendaaammmm

  • 30 Maart 2010 - 15:32

    Vera:

    wat een geweldige foto's heb je toch weer :)! echt super om te zien.. sommige beesten kom ik liever niet tegen haha.. enjoy your time! xx

  • 30 Maart 2010 - 16:10

    Wendy:

    Kan jij 8 weken tijd 4 tubes tandpasta opmaken!? Wat doe je er allemaal mee zeg?
    Vreet je het op ofzo? ;-)

    Mooie verhalen weer Ciel! Geniet er nog maar van nu het nog kan. Je stage is wel belachelijk snel gegaan..
    Je mag van mij trouwens best nog langer daar blijven hoor, kunnen wij tenminste nog van je verhalen genieten. :-)

    Xx Wen

  • 30 Maart 2010 - 16:28

    Carlijn:

    Ha meis,
    Rrrr...heb ook niet zulke goeie herinneringen aan kakkerlakken; wat een vieze beesten! Je zult wel de schrik van je leven hebben gehad :P En lekker, zo'n filmpje waarop een vis aan alle kanten 'bewerkt' wordt, ben reuze benieuwd :P hahaha!
    Maar dat je alweer aan het einde van je stage bent....dat gaat snel zeg. Maar fijn dat je nog steeds zo van alles geniet! Nu heb je nog lekker 2 weekjes echt voor jezelf! :D
    We moeten nog steeds een xtje skypen, anders ben je alweer terug joh ;) Maar ik zie je niet.....
    KUS!

  • 30 Maart 2010 - 16:52

    Fleur:

    Echt super gaaf van die schildpadden! Ga je je haar eigenlijk nog weer opnieuw laten invlechten?

    haha ik zie het al helemaal voor me, Cilia met allemaal kakkerlakken in haar klamboe!

    Veel plezier nog deze twee weken!
    Liefs

  • 30 Maart 2010 - 17:40

    Wout:

    Wat bijzonder van die schildpadden of het een mannetje of vrouwtje wordt.
    Verder weer erg tof wat je allemaal hebt meegemaakt.

    Tot gauw he!!

  • 30 Maart 2010 - 19:27

    Yvette:

    hee ciel
    super gaaf dat je die schildpadden van zo dicht bij gezien hebt. ben echt wel jaloers op wat je allemaal doet daar. heel veel plezier bij je volgende trip

    liefs yvette

  • 30 Maart 2010 - 19:28

    Yvette:

    hee ciel
    super gaaf dat je die schildpadden van zo dicht bij gezien hebt. ben echt wel jaloers op wat je allemaal doet daar. heel veel plezier bij je volgende trip

    liefs yvette

  • 30 Maart 2010 - 19:56

    Opa & Oma:

    O Cilia wat hebben we genoten van je prachtige weekend verslag en mooie foto"s we zijn blij als je weer terug bent,maar zullen je fotó's en verhalen heel erg missen.Genietnog lekker een paar weekjes én dan kun je thuis verder genieten.
    Hier is alles prima.
    Verder geen bijzonders en vol verwachting tot de volgende keer.
    Had je ooit gedacht dat je van Oma D een getypt briefje zou krijgen?
    Groetjes Opa en Oma.

  • 31 Maart 2010 - 06:05

    Jolien:

    Wat een gaaf verhaal! De tijd vliegt voorbij ofniet? Geniet van je 2 vrij weken! Ik ga nu je foto's even bekijken ;)

    Liefs!

  • 31 Maart 2010 - 14:45

    Marloes:

    Heel gaaf gewoon Ciel! Ga lekker genieten de laatste twee weken en maak ons hier niet te gek met je mooie bruine kleurtje:D!

    Kus

  • 01 April 2010 - 07:57

    Mama:

    Hallo lieve Ciel,
    Hier dan eindelijk een berichtje van mij,
    we hadden een paar dagen geen internet en geen telefoon, lekker handig.
    Maar dat had je al gehoord he.
    Weer een super verslag, en wat zul je al die mooie belevingen hier over 2 weken missen, dus geniet er nog van. En hopelijk beleef je de laatste 2 weken nog weer leuke dingen.

    Nog heel veel plezier en heel veel kusjes van papa en mama tot de volgende keer.

  • 01 April 2010 - 14:02

    Narda:

    Hey Cilia,
    Je hebt weer een prachtig verhaal. Wat betreft All you need is love kan altijd nog he, want je bent nog niet weg, maar zoek toch maar hier in de buurt, is toch wel iets gemakkelijker. Geniet nog maar even lekker deze laatste paar weken.
    Gr. Narda

  • 02 April 2010 - 16:59

    Eveline:

    Heeeeee Ciel!

    Ik liep even iets achter.. maar ben weer helemaal op de hoogte! Super Super Super!
    Geniet nog even van deze 2 weken!!

    Liefs Eveline

  • 05 April 2010 - 18:29

    Alex:

    Hallo Cilia,
    Je hebt weer veel gezien en meegemaakt, en daarvan weer een prachtig verhaal geschreven, je kunt wel schrijv(st)er worden. Mooi om je belevenissen zo te lezen.
    Geniet nog van je laatste weken daar.
    Gr. Alex

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cilia

Actief sinds 06 Dec. 2009
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 42928

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Rondreis Indonesie

03 Februari 2010 - 15 April 2010

Stage in Suriname

Landen bezocht: