Van -2 naar +30 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu Van -2 naar +30 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu

Van -2 naar +30

Door: Cilia

Blijf op de hoogte en volg Cilia

04 Februari 2010 | Suriname, Paramaribo

Daar zit ik dan op mijn kamertje in het centrum van Paramaribo mijn eerste reisverslag te schrijven.
Ik ben helemaal kapot, het was echt een slopende dag, ik ben nu bijna 24uur wakker, het is namelijk half 2 Nederlandse tijd en de wekker ging vanmorgen om 3 uur.

We gingen met de trein naar Schiphol maar omdat er storing was moesten we omreizen via Zwolle. Om kwart voor 9 kwamen we op Schiphol aan. We hebben eerst ingecheckt en hebben toen nog even koffie gedronken. Tot onze grote verbazing zagen we Joris Linsen (Hello Goodybe) ook rondlopen met zijn cameraploeg. Wat een luizenbaan heeft die man!! Maar goed, wij waren niet interessant genoeg natuurlijk dus we zijn toen naar de gates gegaan. Na de laatste afscheidsknuffels, kussen en echt echt voor de laatste keer zwaaien gingen we om half 10 door de douane: het avontuur kon beginnen! Maar natuurlijk niet voordat de handbagage gecheckt was. Wat een happening. We waren met een groep van 10 studenten van Saxion. Dit hadden de mensen van de douane heel snel door en met een heel harde zucht vroegen ze wel vriendelijk of we allemaal onze laptops uit de tassen wilden halen en sierraden etc etc moest allemaal af, want we moesten ook door de bodyscan. En toen waren we er nog niet, er moest ook nog gefouilleerd worden!
Toen bleek dat we allemaal niets te verbergen haddden mochten we eindelijk het vliegtuig in. (het was inmiddels al 11 uur geweest) Toen we ons plekje tussen aaaaaaaaaaalle zwarte mensen hadden gevonden moesten we nog zo'n half uur wachten. (vertraging, vertraging..) Maar dat was niet erg want er klonk vrolijke Surinaamse muziek in het vliegtuig en wij als witjes keken natuurlijk onze ogen uit. Er waren echt Surinamers van baby tot bejaard in het vliegtuig, heeeleee leuke mensen overigens. Toen iedereen dan eindelijk aan boord was konden we om kwart voor 12 opstijgen. Dit ging prima, nergens last van. Het avontuur kon nu dus echt beginnen. In het vliegtuig was het heel gezellig, de stewards en de stewardessen verwenden ons flink met allerlei lekker eten, drankjes en ijsjes! :D Er werden grapjes gemaakt en ook onderling was er geouwehoer, leuk volk! :D

Na urenlang spelletjes als mahjong, galgje en weekend millionairs te hebben gespeeld kregen we eindelijk te horen dat de landing werd ingezet. Spannnendddd! Ik had wel wat meer last van m'n oren dan met het opstijgen maar het was mooi om te zien, hoe we tussen de palmboompjes neerkwamen! :D

Toen we uitstapten op de Zanderij (vliegveld Suriname) werden we verwelkomd met een tropische regenbui, heeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk! hahaha Ik heb nog nooit zo'n uitgestorven vliegveld gezien.

De aankomsthal was heel erg mooi, nadat we ons gemeld hadden bij de vreemdelingenpolitie mochten we op onze koffers wachten die gelukkig ook allemaal mee zijn gekomen.

Eenmaal buiten bij het vliegveld werden we bestormd door allerlei taxichauffeurs of we een lift wilden. Maar die was gelukkig al geregeld. Er zonden drie vrolijke jonge negers met een bordje van ons stagebureau in hun handen, die moeten we hebben!
De tropische warmte kwam ons natuurlijk meteen tegemoet, dus dat was zweten geblazen. We voelden ons allemala heel vies haha! We gingen met drie man in een taxi, en we kregen allemaal flesje water van deze man! (waren we erg aan toe!!)
Langzaam gingen we opweg naar Paramaribo. Dit zou ongeveer een uur rijden zijn. We zaten echt in een achteraf gebied. Heel veel armoedige houten huisjes zonder ruiten maar gek genoeg allemaal wel met een grote tv! haha erg grappig om te zien!

De taxirit was misschien nog wle het grootste avontuur van de hele dag, we hebben minsten 4 bijna doodervaringen gehad haha! Het is hier om 19:00 al donker en veel mensen rijden hier zonder licht. Ook bellen achter het stuur is heel normaal. Dus dat deed onze taxichauffeur ook waardoor we al in de berm raakte en bijna geschept werden door een tegenligger. Bevend en met de handen voor onze ogen zaten we op de achterbank. Om maar niet te veel op de rijstijl van de man te letten maakten we maar grappen over allerlei dingen die we zagen en hoorden. Ondertussen leerde de chauffeur ons ook al wat Surinaamse woorden. Als klap op de vuurpijl reed hij ook nog bijna 2 zwerfhonden aan. (die heb je hier erg veel) Bij ons in de taxi zat ook nog een Nederlandse jongen die geboren is in Suriname. Hij is hier ook voor 20 weken stage, met hem hebben we ook erg gelachen. Hij blijkt nu bij ons op de verdieping te wonen. We hebben zelfs al enkele rollen in zijn filmpjes vervuld. Hij is zich voortdurend zelf aan het filmen voorf zijn blog hahaha erg lachwekkend om te zien!

Autorijden is hier sowiezo levensgevaarlijk! Iedereen steekt maarzo over zonder te kijken en drukt zich overal tussen. Ook zijn er hele gekke hoge drempels die bijna niet opvallen, dat zorgt dus ook voor veel schrikmomenten haha!
Ik kijk nu al uit naar al die taxiritten elke dag naar stage..

Na deze angstaanjagende rit zijn we dan toch eindelijk aangekomen bij het Felisa stagehuis. Het is inmiddels 12 uur (nederlandse tijd)
We worden verwelkomt door 2 hele vrolijke vrouwen en de huismeester heeft onze koffers naar boven getilt (galant niet?) Na een kort welkomspraatje, mochten we naar onze units waar een leuk welkomspakketje op ons stond te wachten!

De kamers zien en heel netjes en schoon uit, er is wel erg weinig bergruimte en je kunt niks ophangen. Voor de fotowand moet ik dus nog even wat verzinnen. Wel is het huis opzich erg gezellig. Nadat iedereen even frisse kleren had aangetrokken stond er voor ons gelukkig een heeeerlijk Surinaams gerecht klaar. Uitgehongerd waren we allemaal. Het vliegtuigeten was erg lekker, maar wel weinig. Zeker als je bedenkt dat we om 7 uur Nederlandse tijd voor het laatst wat binnnen hadden gekregen.

Daarna is iedereen naar hun unit gegaan om te kijken of internet het doet, en jawel! Volgens mij is de verbinding heel redelijk!

Heb mijn unit een beetje ingericht, de rest komt morgen. We worden dan om 09:00 al opgehaald voor een rondleiding door de stad en we gaan Surinaams geld halen om boodschappen te doen. Daarna wordt er nog het een en ander verteld over de huisregels etc.

Ik heb vandaag al veel foto's gemaakt, maar ik heb nu geen energie meer op zie op een site te zetten. Ik hoop dat ik hier morgen nog even tijd voor heb. Ik duik nu lekker mijn bed in. Het is hier superwarm maar we hebben wel een lekkere plafonventilator die de muskieten hopelijk op afstand houden!

Veel liefs uit de andere kant van de wereld, Paramararibo-city!

Kus Ciel

ps. Bedankt voor al jullie lieve en leuke smsjes, heel erg leuk!

• 04 Februari 2010 - 06:04

Wafa:

Cilia! Dat klinkt erg goed allemaal, behalve die chauffeur dan... Je moet die man gewoon even met je strenge stem aanspreken. Het is toch niet de bedoeling dat hij zo door kan gaan? Of wie dan ook!
    Maar goed, geniet enorm daar en ik kijk uit naar je volgende stukjes (en foto's)
    liefs

• 04 Februari 2010 - 07:14

Desiree:

Hoi Cilia!

Wat een verslag! Gelukkig ben je heelhuids op de plaats van bestemming aangekomen :-). Ik laat je verslag ook even lezen aan de collega's van obs Kotten. Heel veel plezier daar!

Groetjes Desiree

• 04 Februari 2010 - 07:18

Mia:

Hoi Cilia, nu al een reaktie, wat snel en dat je daar de puf nog voor had. Fijn dat de reis goed is verlopen. Jullie vermaken je daar wel zo te horen. We volgen je, leuk zo´n site. Groeten Fam Stemerdink.

• 04 Februari 2010 - 07:27

Opa & Oma:

Lieve Cilia.
    Wat een belevenis veur zo'n deerntjen.
    Bedankt voor het bericht.
    Je komt vast wel net zo bruin thuis als de surinamiers zijn.
    Groetjes O & O

• 04 Februari 2010 - 08:01

Myrthe:

Ooh echt super! nu heb je het ook ong. even warm als ik, wel eerst wennen maar heerlijk he:P haha
    enjooooyyyy!! bij ons is het nu trouwens iets van half 6 of 6 uur savonds, volgens mij wel groot verschil met jullie he;) haha
    kussss uit australie!

• 04 Februari 2010 - 08:02

Jeanet:

lieve Cilia goed dat je heelhuids bent aangekomen.
    Leuk verslag. En nu even lekker genieten van alles.
    Wat een overgang vanuit dat koude ratum. kusjes papa en mama

• 04 Februari 2010 - 08:06

Lisa:

Ciel!
    Wat leuk om zo snel al wat van je te lezen. Hoop dat je m'n berichtje gisteren nog op tijd hebt gelezen?
    In ieder geval klinkt het nu al als een hele leuke ervaring dus ben benieuwd wat je nog schrijven zal!

Pas op jezelf en op de rest!
    Dikke kus Lisa

• 04 Februari 2010 - 08:32

Yvette:

Hee Ciel
    super leuk om zosnel al weer iets van je te lezen. ik weet niet of me sms van gister over is gekomen want er ging iets niet heelmaal goed. Jezus haha, nou heel veel plezier en ik kijk snel of er weer een nieuw verslag staat
    Kussie

• 04 Februari 2010 - 08:52

Vera:

Hééé Ciel,

wat leuk om al zo snel je verhalen te lezen! Ik was al erg benieuwd hoe het allemaal gegaan was :) Opzich wel ideaal dat je daar gewoon mag bellen in de auto (had mij 150 euro gescheeld ;)).. Fijn te horen dat alles goed gegaan is (en dat het daar zo warm is) hier is het nu als klapper op de vuurpeil ongeveer 3 graden (jeuj).. Veel plezier daar :) geniet ervan en hoop snel foto's en nieuwe verhalen te lezen..

take care..

Liefs vanuit het verre Nederland

• 04 Februari 2010 - 09:21

Nikki:

Wat leuk dat je ons zo een beetje op de hoogte brengt! Ik zet je site bij m'n favorieten en wacht op je foto's, ben beniewd!

Super veel plezier!
    Kusjeee

• 04 Februari 2010 - 09:42

Manon:

Ciliaa
    Nog maar 1 dag weg en nu heb je al van alles beleefd. Klinkt allemaal heel leuk! Ben benieuwd naar je foto's. Veel plezier!
    xxxx

• 04 Februari 2010 - 10:51

Sharon:

Hee!! Wat een geweldig eerste verhaal!! Ik hoop dat je het erg naar je zin gaat krijgen daar en dat je heel veel leuke dingen meemaakt!!! Geniet ervan en natuurlijk succes op je stage!!
    Kuss Sharon

• 04 Februari 2010 - 11:02

Leonie Z:

Cieltje!
    Wauw klinkt leuk allemaal zeg...
    Wat zit er in het welkomstpakket? Ben gek op cadeautjes!
    Haha, zitten jullie daar nu met zijn allen in het huis of alleen met Esther ofzo? Ga maar lekker bijslapen en veel lol hebben!!!
    Ik hoop nog veel meer van je te horen en zal je verhalen met veel plezier aanhoren...
    Dikke kus, ook aan de rest, heel veel liefs, Leo

• 04 Februari 2010 - 11:33

Tjitske:

Haai Cil,

Wow..je bent wel superpopulair zeg..nog maar een paar uurtjes je bericht erop en al zoveel reacties! :p Fijn dat je goed bent aangekomen daar! hopelijk gaat de tijd nie te snel, geniet er maar lekker van!! Ben wel erg benieuwd naar al je volgende verhalen!

Liefs Tjitske

• 04 Februari 2010 - 11:39

Wout:

Fijn dat je goed bent aangekomen! Je hebt nu al hele reis meegemaakt zo te horen... Nu maar wachten op de foto's. Veel plezier!!!

gr. Wout

• 04 Februari 2010 - 12:33

Sophie:

Hai Ciel!

Wat fijn dat je goed bent aangekomen! Geniet er lekker van, voordat je het weet moet je alweer naar Nederland. We gaan snel een keer skypen. Weet alleen nog niet echt hoe het werkt haha!

Kijk nu al uit naar je volgende verhaal;)

Dikke kus Soof

• 04 Februari 2010 - 12:56

Fleur:

Zoo hee wat een verhaal alweer! haha hobbel hobbel in de taxi! Gelukkig ben je heel huids aangekomen. Geniet er van, en we blijven je volgen!!
    Liefs

• 04 Februari 2010 - 14:02

Nico:

Ik word er echt jaloers van. Ik ben vandaag al wel tig keer bijna uitgegleden door al het ijs dat overal maar een beetje ligt te liggen.
    Veel plezier komende dagen!

• 04 Februari 2010 - 14:56

Narda:

Wat fijn dat de reis goed verlopen is, en geniet nu lekker van de tijd die je daar bent, en heel leuk dat je ons op de hoogte houd van je belevenissen daar.

• 04 Februari 2010 - 16:56

Karin Wolf:

Lieve Ciellll! Wat een geweldig verhaal! Gek idee hea dat je daar zo maar aan de andere kant van de wereld bent! Ik herken zoveel in jou avonturen, komt natuurlijk door mijn reis naar Afrika. Alles is nieuw, anders.. GEK! Geniet maar lekker van alle gekke dingen om je heen! Wat een ervaring! Maar geniet bovenal... VAN DE WARMTE :D! Hahaha het liefst pakte ik het vliegtuig en kwam ik bij je liggen in mijn bikini :D het is hier koud, nat en glad! Wanneer begint je stage? Dikke kus, uit Veeendaaammmmm :D!

P.s. voorzichtig op de weg ;) hahahahaha hilaaaarisch je taxi-avontuur!

• 04 Februari 2010 - 19:33

Claudia En Niek:

Hey Ciel!

Woww, wat een verhaal! Leuk om te lezen wat je nu al allemaal hebt meegemaakt en dat het huis gezellig is! Daar vermaakt je je vast wel 10 weekjes ;)Ik hoop wel dat je een beetje kunt wennen aan die chauffeurs daar ;) haha,, Heb je ons trouwens nog zien zwaaien vanaf het dak? Haha, we hebben jullie t\m de lucht in gaan op de foto gezet :D Nou heel veel plezier nog! Geniet ervan en we wachten op je mooie foto's en nog veel meer verhalen!

Liefs Clau en Niek

• 04 Februari 2010 - 19:46

Joyce:

Hee lieve Ciel!
    Jeetje wat een verhaal al zeg! Klinkt wel erg leuk en gezellig! Ben wel ontzettend jaloers op je mooie weer, hier is het maar koud haha. We skypen snel! Lieve kus en knuffel vanuit Brugge

• 04 Februari 2010 - 20:34

Laura Scholten:

hee ciel!
    wat een lang verhaal en al zo snel:D !
    veel plezier daar! maar dat komt wel goed zo te horen!
    kuss