Santodorpschool - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu Santodorpschool - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu

Santodorpschool

Door: Cilia

Blijf op de hoogte en volg Cilia

06 Februari 2010 | Suriname, Paramaribo

Gisteren werden we om half 9 met de taxi opgehaald om naar onze stageschool te gaan die zo'n 20 km verderop ligt. Een arm gebied, een ander district dan waar wij wonen. Daar wonen duidelijk de minder bedeelde mensen, heel schoon is het er niet. Toen we aankwamen was de school al begonnen. De gehele school begint om 8 uur 's ochtends (verschilt hier per school) en de eindtijd is voor de verschillende klassen anders. We liepen het schoolplein op, het is een grote zandvlakte met enkele boompjes en ook hier lopen de zwerfhonden. Rondom dit plein zijn verschillende gebouwtjes, dit zijn de lokalen. De lokalen hebben geen glas in de raamwerken, er zit een soort tralies voor, niet echt fijn om te zien. De kleuters hebben een soort van lamellen. We liepen naar het kantoor van het hoofd van de school, en echte surinaamse vrouw. Vrij klein en vrij rond. Ze stelde zich voor en heette ons welkom. Ze zei ook: 'Er zijn vandaag erg veel leerkrachten ziek dus ik wil jullie vragen allemaal een klas van me over te nemen. Ze had namelijk zo'n 4 klassen van 35 leerlingen onder haar hoede op dit moment. Ook veel andere leerkrachten draaiden er meer klassen op dat moment. We moesten dus meteen aan de bak! (over in het diepe gegooid worden gesproken haha) Ik kreeg een klas 3.(groep 5) Eerst deden Esther en ik deze samen maar Esther moest al snel naar een andere klas. In deze klas zaten 35 leerlingen in uniform maar verschilden erg van leeftijd. Het ging echt van 7 tot 10 jaar. De leerlingen waren natuurlijk wel heel erg nieuwsgierig naar ons en vanuit alle klassen zag je (vanachter de tralies) allemaal zwaaiende handjes heel erg leuk. We hebben ons even kort voorgesteld en wat over Nederland verteld. Daarna gingen de leerlingen weer verder met hun werk. Het is continue ontzettend rumoerig in de klas en er wordt heel veel gevochten onderling. De lokalen zien er triest uit en de tafels en stoelen zijn erg oud. Leerlingen moeten van huis schriften en pennen meenemen. De leerlingen moeten bijvoorbeeld ook een tekenschrift meenemen. Een schrift met lege blaadjes waarop ze tekeningen kunnen maken. Een aantal leerlingen uit de klas hebben deze niet omdat ze deze niet kunnen betalen. Je ziet het verschil tussen arm en rijk hier wel terug. Er zijn ook veel leerlingen waarvan de ouders geen schoenen kunnen betalen dus zij lopen op blote voeten. Ook niet iedereen heeft eten bij zich voor de pauze. Hier mag gewoon frisdrank worden gedronken in de pauze, sterker nog de leekrachten krijgen dit ook van de school. Op een bepaald tijdstip in de morgen komen er twee leerlingen uit een hogere groep langs om de leekrachten wat te drinken en te eten te brengen. Het was een heeeeel zoet goedje met prik, niet echt mijn ding haha.. Het eten was wel heel erg lekker! Het was een soort oliebolachtig deeg met hele lekkere kruiden, ook nog lekker warm gemaakt, echt heerlijk! De leerkrachten eten deze gewoon in de klas op terwijl de leerlingen dit niet mogen, dit vind ik erg raar...
Als het pauze is is de hele zandvlakte bezaaid met leerlingen in een schooluniform. Je ziet de leerlingen eigenlijk niet met elkaar spelen, of spelletjes doen. Ze staan eigenlijk alleen hun eten en drinken op te eten en drinken. (als ze dat al bij zich hebben) Voor de rest staan ze wat te hangen. Wel zie je af en toe een leerling een overslag of flikflak maken haha. Als de pauze voorbij is gaan er drie bellen. De eerste bel betekent dat de pauze voorbij is en ze naar de deur van de klas moeten lopen. Bij de tweede bel moeten ze in twee rijen bij het lokaal gaan staan. (jongens en meisjes gescheiden) en als de derde bel ik gegaan mogen ze het lokaal in pas als de juf het heeft gezegd. (alleen maar juffen op deze school)
Ik moet zeggen dat de leerlingen dit allemaal netjes doen. Het valt me sowieso op dat de leerlingen heel beleefd zijn, je zou hier niet snel een grote mond van een leerling krijgen zoals in Nederland. Ze spreken allemaal netjes met twee woorden. Het is ook grappig om te zien wanneer je een vraag stelt, bijvoorbeeld: 'Wie weet er wat sneeuw is?' In Nederland ben je gewend dat als je een leerling de beurt geeft hij of zij meteen antwoord geeft, hier antwoorden ze dan met :'Ja dat weet ik juffrouw.' En dan stem je toe dat ze het antwoord mogen geven, wel heel anders.

De leerlingen doen hier trouwens van alles onder schooltijd. Naast dat ze de leerkrachten voorzien van eten en drinken, zijn ze bijvoorbeeld buiten aan het vegen of klusjes aan het doen. Je ziet de leerlingen ook overal in verschillende klassen rondhangen.

Tijdens de lessen mogen de leerlingen niet naar de wc, alleen in de pauze. Je moet dan bedenken dat de gehele school (745 leerlingen) allemaal in een kwartier naar de wc moet! En wat voor wc haha! Ik ging zelf ook even naar de toilet, die hebben ze gewoon, maar er is geen aansluiting. De docententoilet zit gelukkig op slot zodat niet alle leerlingen daar ook op gaan. Nadat je de sleutel hebt opgehaald moet je naar de pomp om een emmer water te halen. Deze moet je neenemen naar de toilet om door te spoelen en elke klas heeft een wc rol die je mee moet nemen, wel heel primitief dus! haha

Nadat alle leerlingen in groep 4 hun werk af hadden heb ik nog even het een en ander over Nederland verteld. Ze zijn hier erg geintresseerd in. Daarna heb ik nog een aantal spelletjes met ze doen. Dit vonden ze heel erg leuk! Tijdens de lessen kwam er ook nog een man aan de deur om te vragen of ik sperziebonen wou kopen hahahahaha hier kan echt alles!

Dat de leerlingen hier gehoorzaam zijn en goed worden opgevoed zag je wel terug toen ze een traktatie kregen. De directrice is de zaterdag (vandaag) jarig en trakteerde de hele school gisteren op ijs. En echt ELKE leerling zei netjes: 'Dankjewel jufvrouw' Wij kregen allemaal een stuk cake, een broodje met een lekkere salade en een gevuld eitje. Aan eten kom je hier dus niet te kort.

Na de pauze ben ik bij de klassen gaan kijken waar ik maandag begin: de kleuters. Toen ik daar aankwam werd ik voorgesteld aan een van de groepsleerkrachten. Er zijn vier kleuterklassen van zo'n 30 kinderen. Alle andere groepsleerkrachten waren ziek. Dus deze groepleekracht moest in dr eentje om 90 kleuters letten, de andere groep werd ondergebracht in andere lokalen bij oudere groepen. Dan kan hier ook allemaal. Ze vertelde mij dat ze de hele dag niet met de leerlingen had gewerkt omdat ze te druk was met vechtende leerlingen uit elkaar halen. Lijkt me ook geen doen, 90 kleuters! haha Ze was erg blij met mijn komst! Dat waren ze sowiezo heel erg op de school. Alle kleuters gingen liedjes voor mij zingen, ik kende er maar 2. Dat wordt dus nog goed oefenen! Als de leerkracht wat wil vertellen moeten de leerlingen hun armen op tafel leggen en hun hoofd er op leggen zodat ze goed kunnen luisteren. Ook heel apart! Ook in dit lokaal kregen we nog weer een koekje te eten. Deze hebben we aan een meisje uit de klas gegeven omdat haar moeder net was overleden. Ze groepsleerkracht verteld dat ze de leerlingen op deze manier wat extra aandacht wil geven. Gek genoeg reageren de andere leerlingen hier helemaal niet op. Dat zou in Nederland wel heeeeeeel anders gaan. Om half 12 had de leerkracht er genoeg van dus ze besloot dat de leerlingen naar huis mochten gaan. Officeel hebben de kleuters tot 12 uur school. Sommige kleuters lopen alleen naar huis, die konden direct gaan. Ze groetten ons allemaal netjes. Toen werden er een voor een leerlingen opgehaald dus hun moeders of door een broer of zus. Maar de middenbouw heeft school tot half 1 en de bovenbouw tot 1 uur dus de meesten moesten nog wel een uur of anderhalf uur wachten tot hun broer of zus ook uit was. Ze moeten dan op hun stoel blijven zitten. Anderhalf uur lang!

Om 1 uur zijn wij ook weer met de taxi naar huis gegaan. Moe maar voldaan van alle indrukken! We hebben lekker weer een korte broek aangetrokken een ijsje gehaald en gezellig een spelletje gespeeld. (Geharrewar in de Sushibar Wen;) )

We hadden besloten om met zijn alleen uit eten te gaan 's avonds en daarna te gaan stappen. We zouden om half 7 vertrekken. Net daarvoor zou er nog even iemand langskomen om naar mijn slaapkamerdeur slot de kijken die deed het namelijk niet goed. Dus terwijl ik mijn laptop aan het opbergen was in mijn koffer ging die man even de deur proberen.. Hij draaide hem op slot. Enkele minuten later bleek dat hij niet meer open kon! Hij had me dus opgesloten in mijn slaapkamer! Ik kon er met geen mogelijkheid meer uit, het slot zat muurvast. Ik kon ook niet op een andere manier uit m'n kamer komen want er was maar een uitgang. Heb ook wel een tuindeur in m'n kamer maar als die je open doet zie je meteen de afgrond onder je, ook geen optie dus. Terwijl iedereen stond te wachten moesten de mannen dus een oplossing bedenken haha. Eerst kreeg ik een hamer en schroevendraaier in mijn handen gedrukt via de kamer van Esther ernaast. Via haar tuindeur konden ze me wel spullen aangeven. Ik moest hiermee de schanieren van de deur er maar uit slaan. Nou dit werkte niet want het was net een ander systeem dan in Nederland. Duuuhuuus de volgende stap was of de deur in trappen of een van de mannen moest via de tuindeur van esther naar mijn kamer klimmen. Voor de tweede optie werd gekozen, leeeeeeeeeeeeeveeensgevaaarlijk! Ik wil niet weten wat er gebeurd was als die man naar beneden gevallen was. Maar goed hij stond dus veilig in mijn kamer en naar zo'n 10 minuten prutsen kreeg hij de schanieren toch los. Maar de deur zat aan de andere kan nog in het slot vast. Dus de man die nog aan de andere kant van mijn deur in onze keuken stond moest een paar keer tegen de deur schoppen maar er kwam weinig beweging in. Ondertussen zat ik al zo'n half uur vast haha! Maar toch na nog een aantal keer schoppen kwam de deur een beetje los, maar in mijn kamer begonnen de plinten helemaal te splijten. Toch ik het naar een aantal keren gelukt om de deur eruit te krijgen: ik was bevrijd! haha wat een gedoe! Als het goed is krijg ik vandaag een nieuw slot, bij het uitproberen zorg ik in ieder geval dat ik niet meer in die kamer ben haha!

Toen ik ook bevrijd was zijn we met de taxi naar het centum gegaan. Hier zijn we met de hele groep uit eten geweest. Het is echt spotgoedkoop. We hebben een drie gangen menu gegeten en drie drankjes gehad en we waren €10 euro kwijt, dat is echt niks. Daarna zijn we naar DE uitgaangsgelegheid van Paramaribo geweest, echt een hele kleine tent van 2 bij 10 meter maar wel ontzettend gezellig! Het was er ook superwarm en op het laatst kon bijna niemand meer staan. We hebben allemaal erg opgezwollen voeten van het vocht!

En nu is hier hier bijna kwart over 12, we gaan zo even wat eten en dan op onze gehuurde fietsen de stad verkennen! Morgen gaan we onze eerste trip doen. Met een boot gaan we 5 uur lang op een Surinaamse rivier waren en we gaan naar een monding waar weel dolfijnen springen ben erg benieuwd! Als het meezit kunnen we ze nog aaien en zwemmen in de rivier! De fotocamera gaat mee :D
Ik moet trouwens steeds een nieuwe link van het fotoalbum op de site zetten. Die plaats ik steeds in het reisverslag foto's. Dus als ik nieuwe foto's op de site zet zul je hier niet steeds een mail van krijgen. Je kunt zelf even af en toe kijken of ik er weer een nieuwe link op heb geplakt.

Liefs Ciel

  • 06 Februari 2010 - 15:34

    Nico:

    Zo te lezen verveel je je er niet en maak je heel wat mee. Toch wel blij dat ik hier in Nederland op school gezeten heb :)En maar goed dat je er niet midden in de nacht achterkwam dat je slot niet meer open ging :P
    Veel plezier morgen!

  • 06 Februari 2010 - 15:36

    Mama:

    Hallo Cilia,
    Ik heb erg hard om je verhaal gelachen, Nico kon mij in de keuken horen.
    Maar goed dat je je niet zo snel naar maakt.
    tot de volgende keer.

    kusjes mama

  • 06 Februari 2010 - 15:39

    Jolien:

    Hee Cilia!

    Echt leuk om je uitgebreide verhalen te lezen! Dat je al meteen aan de bak moest op je school! Ben wel weer benieuwd naar je foto's :)
    en echt wat voor jou om opgesloten op je kamer te zitten ;)

  • 06 Februari 2010 - 16:24

    Opa & Oma:

    Lieve Cilia.
    Wat een belevenis. ik(opa)had met je mee moeten gaan om je in bescherming te nemen, maar vandaag was de koffieverkoop voor Eendracht dus thuis blijven. Knuffel O&O

  • 06 Februari 2010 - 16:44

    Papa:

    Hoi Cilia

    Ik geniet van je zeer uitgebreide verhaal. :)
    Ik kan wel merken dat je het zeer goed naar je zin heb. Maak er morgen een leuke dag van.

    Kusjes Papa

  • 06 Februari 2010 - 16:50

    Narda:

    Hey Cilia,
    Volgens mij word je moddervet van al dat gesmikkel en gesnaai wat je aangeboden krijgt, kennen we je dadelijk helemaal niet meer terug!!!!En was het een leuke Surinamer waar je mee opgesloten zat? maar ik heb je gewaarschuwd, word niet verliefd op een Surinamer. Maar leuk om je verhaal weer te lezen, als dat zo doorgaat beleef je nog heel wat.
    Gr. van ons.

  • 06 Februari 2010 - 17:14

    Carlijn:

    Jeeeetje zeg, wat een lappen tekst zet jij hier neer! Ik kan het bijna niet bijhouden....moest nog beginnen met lezen (ivm werken). Maar erg leuk allemaal, je maakt al heel wat mee in zo'n korte tijd. Heel veel plezier meis! Kunnen we ook een keertje skypen? ;)
    Dikke kus!

  • 06 Februari 2010 - 17:38

    Wout:

    Leuk verhaal! Veel belevenissen zo te horen. Veel plezier morgen!

    gr. Wout

  • 06 Februari 2010 - 19:16

    Karin Wolf:

    Jeeeetje wat alweer een verhalen in zo'n korte tijd, leuk Ciel dat je alles op schrijft :D!

    Dolfijnen!!!!! Joehoeeeee geweldig :D ik ben benieuwd!

    En die school... Wat hebben wij het goed in Nederland hea...!

    Geniet lekker meissie!

    Liefs, Kaar

  • 06 Februari 2010 - 20:06

    Leonie:

    Hahaha ik lach me dood hier!
    Leuk Ciel! Ik blijf je trouw volgen!

  • 07 Februari 2010 - 03:08

    Jules:

    Hoi Cilia,

    Leuk verhaal hoor. Als Surinamer heb ik er echt ook van genoten.
    Ik herken veel terug.

    Succes met je stage.

  • 07 Februari 2010 - 09:31

    Alex:

    Hallo Cilia, je hebt al veel meegemaakt in die paar dagen dat je daar bent, prachtig de verhalen die je schrijft.
    Nog heel veel plezier daar.
    Gr. Alex

  • 07 Februari 2010 - 12:23

    Linda:

    Zo, jij maakt veel mee in een korte tijd! Ik vind het leuk om te lezen hoe het onderwijs daar gegeven wordt! Is inderdaad heel anders dan in Nederland.
    Ik blijf je volgen, groetjes Linda

  • 07 Februari 2010 - 13:29

    Carl:

    Hoi Cilia, wij herinneren onze eerste ervaringen in Ethiopie- de verschillen zijn groot maar er wordt daar meer gelachen dan in Nederland. En de zon is gratis!
    Zet Julia ook even op de mailinglist
    Selamat makan- geniet van al dat lekkers en vergeet je dieet maar even.
    Greoten van Bewoners Hagesman

    wlnarwebn dani

  • 07 Februari 2010 - 14:34

    Claudia:

    Hej Ciel,

    Wat leuk om te lezen wat je al allemaal heb mogen beleven. Ook al meteen voor de klas gezet ;) veel plezier vandaag!

  • 07 Februari 2010 - 16:54

    Vera:

    hey lief,

    wat een mooi lang verhaal heb je toch weer geschreven! Ik vind trouwens dat je opa en oma en ouders in Nederland ook modern zijn ;) die plaatsen berichtjes en zitten op internet :P haha!

    Het gaat er daar inderdaad heel anders aan toe dan in Nederland.. grappig om te lezen! Ben weer benieuwd naar je weekendverhalen. Veel plezier met de tripjes die je gaat maken :) xx veel liefs vanuit Het Oostn van Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cilia

Actief sinds 06 Dec. 2009
Verslag gelezen: 757
Totaal aantal bezoekers 42926

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Rondreis Indonesie

03 Februari 2010 - 15 April 2010

Stage in Suriname

Landen bezocht: