Eerste trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu Eerste trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu

Eerste trip!

Door: Cilia

Blijf op de hoogte en volg Cilia

08 Februari 2010 | Suriname, Paramaribo

Jaaaa, het eerste kleurtje is er! Maar die neigt helaas meer naar de rode kant dan naar de bruine haha. Maarrr wat niet is kan nog komen natuurlijk! Vanmorgen vroeg om 08:15 zijn we met de taxi vetrokken naar Leonsberg. Vanaf hier zijn we met een bootje over de Surinaamse rivier gevaren. Het stuk over de steiger van de kant naar de bootjes was al doodeng. Tussen de planken zat steeds wel 5 cm en er was geen leuning. Ook waaide het ook nog eens heel hard en werden verrast door een tropische regenbui. We gingen dus allemaal al doorweekt het bootje in. En het was nou niet de eerste beste boot, niet eentje waarvan je denkt: Oh daar gaan we even een lekker tochtje met maken! Haha maar hij deed het verder prima. We gingen eerst een stuk langzaam varen waarin de gidsen verschillende dingen over de omgeving vertelde. Daarna ging het gas los en gingen we met een rotvaart over het water, erg mooi! Wat een natuur! De Suriname rivier is helemaal bruin, ze worden hier ook wel de colarivieren genoemd. Het water is bruin maar wel erg schoon.

Nadat we een stuk over de rivier hadden gevaren kwamen we bij de monding van de Surinaamse rivier. Dit is het stuk waar we de dolfijnen zouden kunnen gaan zien. Er waren nog meer bootjes aan het rond dobberen wachtend op de dolfijnen. Een aantal hadden een fluitje om de dolfijnen te lokken. Na een paar minuten hadden we de eerste dolfijnen al gespot enkele meters verderop. Wat gaaf om die dieren zo in de natuur te zien! Helaas was het weer bewolkt en het water vrij onrustig waardoor de dolfijnen niet veel boven water te zien waren. Ze speelden niet echt met elkaar, en sprongen weinig boven het water uit. We zaten allemaal gereed met onze camera’s. Maar telkens was iedereen net te laat haha.. We hadden dan of alleen een vin, of een kop of een staart, of hij was half buiten beeld. Heel mooi om ze zo te zien, maar vastleggen is een tweede… We hebben hier zo’n uur rondgedobberd en heel veel dolfijnen gezien. Sommigen zwommen vlak lans onze boot, heel mooi om te zien. Het is me een paar keer gelukt om wat gedeeltes vast te leggen. Ik ben de foto’s nu aan het uploaden, dus zo gauw ze op de site staan plak ik het linkje bij het reisverslag foto’s.

Nadat iedereen zo’n 300 foto’s had geschoten met het doel een dolfijn vast te leggen(waar er uiteindelijk zo’n 3 per persoon van gelukt zijn) gingen we door naar een eilandje midden in de Surinaamse rivier.(Braamspunt) Dit was vroeger een heel groot eiland. Helaas wordt hij tegenwoordig steeds kleiner omdat er heel veel bomen gekapt worden en daardoor het zand wegspoelt. De verwachting is dat deze over een paar jaar verdwenen is. Gelukkig hebben wij de kans om het nog te bezoeken. Toen we aanmeerden wisten we niet wat we zagen. Als eerste kwamen de zwerfhonden ons al weer tegemoet, zelfs midden in de rivier! En niet zo weinig ook…
Toen we verder liepen op het eilandje zagen we een heel oud en arm visserdorpje en een ENORME troep! Het hele strandje lag bezaaid met rotzooi en afval, wat een bende! Zo zonde want de omgeving was echt prachtig! Van al dat varen op zee moest ik ontzettend nodig naar de wc, maar die hadden ze daar natuurlijk niet. Ik had de keuze uit een houten hokje zonder dak met een gat in de grond en bergen vuil papier lag of achter een struikje. Ik ging voor optie 2 haha, want dat hokje was zooo vies! Niet dat dit fantastisch was, zeker niet met al die muskieten maar wel weer een ervaring rijker haha.
Nadat de blazen leeg waren gingen we een grote tent opzetten. Op het eiland lag niet echt zand het waren allemaal heel fijn gemalen schelpjes die er lagen en het waaide er heel hard.
Toen de mannen de tent aan het opzetten waren kregen wij allemaal een lekkere fruitmix, heel lekker met al dat verse fruit! Daarna gingen we een wandeling maken over het kleine eiland. Het was echt een ge-wel-dige omgeving, supermooi echt! We hebben dan ook veel foto’s gemaakt. Dit ging niet altijd even soepeltjes. Als je in de zee stond de poseren, moest je eerst weer heel hard uit beeld rennen om je slippers op te halen, want de golven waren echt hoog en krachtig. Ook hebben we een paar minuten achter een hagedis aangerend om hem op de foto te krijgen. En die is er, in tegenstelling tot de dolfijnen, wel helemaal opgekomen haha!
Ik wist niet dat die zo snel waren, maar wel erg mooi om te zien!

Op het eiland waren ook veel Javaanse mensen aan het vissen. In emmers op het eilandje gooiden ze de gevangen vissen. Niet in een emmer met water, maar gewoon droog. Dus het was sneu om te zien hoe je die vissen happend naar adem in de brandende zon op een hoopje in een emmer te zien liggen. Wel hele mooie vissen. Zelf een hele grote rog. (volgens mij)
Ook hadden ze krabben gevangen. Dit deden ze gewoon met de blote hand. Ik als zeedierenheld heb ze alleen van afstand op de foto gezet, ik zal ze van mijn leven niet aanraken haha. Misschien begrijp je dat als je de foto’s ziet! In het water langs de oever zagen we ook heel aparte visjes. Het waren lange platte vissen met gigantische bolle ogen. Deze sprongen letterlijk met een grote vaart over het water. Erg lastig om vast te leggen ook!

Na de wandeling gingen we terug naar de tent. Mevrouw Deekman en haar collega’s hadden allemaal lekkere dingen voor ons meegenomen. Lekkere fruitcocktails, kippepootjes (deze heb ik wel gegeten mam), heerlijke aardappelsalade en vers brood.
Intussen was ook de zon er door gekomen en begon het goed warm te worden. We zijn toen lekker de rivier in te gaan om te gaan zwemmen. We moesten dicht bij de oever blijven om dat de golven erg krachtig en gevaarlijk waren. Maar het water was heerlijk! Iedereen is goed verbrand! Als je over het water keek zag je ook kleurverschil in het water. Dit was de scheiding tussen de Surinaamse rivier en de Oceaan. Na ongeveer 2 uurtjes hebben we alle spullen weer gepakt en zijn we weer op de boot gegaan. We zijn nog langs wat oevers gevaren met mooie vogels. Een soort van flamingo’s, ook een paar felrode. Echt hele mooi om te zien als je ze zag vliegen. (zie foto’s)
Daarna zijn we nog aangemeerd bij Nieuw Amsterdam. Hier hebben een korte wandeling gemaakt en zijn we naar het openluchtmuseum geweest. Ook hier hebben we mooie foto’s gemaakt. Echt een mooie omgeving. Voordat we daar zijn vertrokken hebben we nog even lekkere Javaanse bami gehaald, echt heel erg lekker.

Gisteren hebben we nog even een stukje van de stad verkend op de fiets.. Wat een hel! Als je hier gaat fietsen als Nederlander is het vragen om ongelukken. Er zijn hier geen fietspaden en wat ook leuk is dat ze hier links rijden.. Misschien een kwestie van wennen, maar we hebben hier ons al een aantal keer in vergist wat NOG meer getoeter opleverde. Ze zeggen dat het een kwestie van wennen is.. Ik ben benieuwd of dat binnen 9 weken lukt haha..

Nu zit ik moe maar voldaan op de bank. Ik ga zo nog even wat voorbereidingen doen voor stage. Want daar gaan we morgen officieel mee beginnen. We hebben besloten 7 weken achter elkaar stage te gaan lopen zodat we aan het einde nog 2,5 week vrij hebben om leuke dingen te gaan ondernemen en eventueel naar Curacou te gaan.

Ik heb trouwens ook een Surinaams nummer: 8172411
Dit nummer zal ik de weken dat ik hier zit het meeste gebruiken, dat is stukken goedkoper.
Ik heb nu ook nog wel redelijk wat tijd gehad om steeds een verslag te schrijven, ik denk dat dit de komende weken minder zal zijn omdat ik dan druk ben met stage.

Veel liefs Ciel




  • 08 Februari 2010 - 06:56

    Mama:

    hoi ciel,
    mooi verslag weer hoor.En wat die kippepoten betreft zullen ze daar wel beter smaken of had je meer honger?(A)Vond je dat met die vissen wel leuk want je houd toch niet zo van vissen:> Heel veel succes vandaag met je stage.
    Veel liefs papa en mama;)
    kusjes

  • 08 Februari 2010 - 07:53

    Opa & Oma:

    Lieve Ciel
    Wat ben jij een bofkont.
    Veel zien(meemakenEn dan nog twee weken vakantie.
    Groetjes O&O

  • 08 Februari 2010 - 08:12

    Mia:

    Hoi Cilia, Wat een mooi verhaal weer, net als die andere allemaal. Ik kan me voorstellen dat je straks niet zo veel tijd meer hebt om te schrijven, maar we wachten wel af. Je hebt in ieder geval al veel gezien en meegemaakt. Geniet van de zon, want hier is ong. -6 gr C.
    groetjes Fam. Stemerdink.

  • 08 Februari 2010 - 08:41

    Nico:

    Als ik dit zo lees dat je achter een struikje moet gaan zitten lijkt het wel een versie van 'groeten uit de rimboe' :P Succes met je stage, groetjes van je broeroe

  • 08 Februari 2010 - 08:49

    Wilma D:

    Mijn ochtend beginnend met een reisverslag van je is geen opgave. Leuk al je avonturen, je zult vast het gevoel hebben dat je al weken in Suriname bent....succes met je stage, XX Wilma

  • 08 Februari 2010 - 09:33

    Leonie:

    Ciel!
    Veel succes op stage vandaag!
    Ik geniet van je verhalen!!!

  • 08 Februari 2010 - 11:26

    Wendy:

    He Ciel!

    Jeetje, wat een verhalen alweer! Ik kan het amper bijhouden :)
    Hoop dat je stage goed is gegaan vandaag!

    X Wen

    PS: Dat Surinaamse tempo klinkt mij errug goed in de oren ;)

  • 08 Februari 2010 - 13:22

    Dianne & Familie:

    Hallo Cilia,
    Mooie verslagen, ben jaloers op de temperatuur daar in Suriname, wij zitten maar de bbbbibberen! Heel veel succes met je stage en maak er een onvergetelijke tijd van! GENIET met hoofdletters.
    Groeten, de van Beekjes

  • 08 Februari 2010 - 16:59

    Vera:

    ik ben weer helemaal up to date :) leuk om je verhalen te lezen!

  • 08 Februari 2010 - 18:44

    Joyce:

    Hee lieve meid!
    Wat leuk om allemaal die verhalen te lezen! Moet wel moeite doen om het allemaal bij te houden haha. Ik heb de foto's ook al ff bekeken, mooi! Ben trouwens ook erg jaloers op je weertje daar, hier is het nog maar koud :P
    Heel veel plezier daar en ben benieuwd naar je volgende verslag. Dikke knuffel van mij uit Brugge

  • 08 Februari 2010 - 18:46

    Leonne:

    Hoi Cilia
    Ik had van Desiree het eerste deel van je verslag al gekregen. Het is erg leuk om te lezen hoe het met je gaat. Ik zal het de kinderen in de klas vertellen. Veel plezier met je stage.
    Groetjes Leonne

  • 09 Februari 2010 - 18:19

    Connie:

    Hoi Cilia!

    Bedankt voor je zelfgebreide sokken. Ik ben er erg blij mee! Ik zal jou bed een keer lekker warm opmaken.

    xx

    P.S.: Je mag best een keer bij mij achter op de slee hoor :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cilia

Actief sinds 06 Dec. 2009
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 42927

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Rondreis Indonesie

03 Februari 2010 - 15 April 2010

Stage in Suriname

Landen bezocht: