Kom je uit Amsterdam of Rotterdam? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu Kom je uit Amsterdam of Rotterdam? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu

Kom je uit Amsterdam of Rotterdam?

Door: Cilia

Blijf op de hoogte en volg Cilia

10 Februari 2010 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen maandag ben ik begonnen met mijn stage op de Santodorpschool. Dit is een erg arme school op een half uur rijden van ons appartement. We gaan elke dag met de taxi naar school.

We hebben een vaste chauffeur, hij rijdt erg roekeloos, soms lijkt het net alsof je in een achtbaan zit, maar dan zonder loopping. Elke morgen om 7 uur hoor je de claxon en na die rit van een half uur ben je ook meteen klaarwakker. Gedurende de hele rit worden we vergezeld door een hard staaltje hiphop muziek. De hele achterbak is dan ook bezet met enorme boxen, die zie je in veel taxi’s. We worden midden voor de school afgezet tussen alle leerlingen. Dus die zullen ook wel denken als ze ons uit zo’n auto met zo’n harde bas zien stappen.

De Santodorp is een hele groot school met zo’n 750 leerlingen. Van elke klas zijn er 3. Er werken 29 leerkrachten op de school, maar het verzuim is enorm. Het komt dus vaak voor dat een leerkracht drie klassen tegelijk moet draaien niet te doen als je bedenkt dat er gemiddeld in een klas zo’n 35 tot 40 leerlingen zitten. Ze waren dan ook erg blij met onze komst. We werden door alle leerkrachten hartelijk ontvangen in het team, erg leuk! Veel vroegen er: Kom je uit Amsterdam of Rotterdam? Zo zien zij Nederland, ze hebben er geen benul van dat er nog meer plaatste zijn, heb de plaats Winterswijk dan ook maar niet laten vallen. (om maar helemaal niet te spreken van de buurtschap Ratum)

Na het voorstelrondje ging in naar mijn eigen klas. Een kleuterklas waar ik de aankomende 7 weken mijn stage zal gaan doen. Ik sta in klas B1 bij juf Bindiya. Ze is een lieve, qua uiterlijk typische Surinaamse vrouw. Ze vroeg meteen of ik ook kinderen heb en ze schatte me 45. (45!!) Heb me ’s avonds toch nog maar even goed in de spiegel bekeken om te kijken of ik ergens grijze haren of rimpels zag.

De eerste dag heb ik vooral erg veel gekeken en opgeschreven. De hele school begint ’s ochtends met een vlaggenparade. Elke klas staat netjes in rijen buiten het lokaal. In het midden van de zandvlakte staat een vlaggenmast. Hier staat telkens een andere klas omheen. Zij zingen een lied in het Sranan tongo (taal) en hijsen de Surinaamse vlag omhoog. Alle leerlingen staan rechtop met hun handen op hun rug tijdens dit dagelijkse ritueel. Daarna gaan alle leerlingen naar hun klas. De kleuters zingen staand nog een keer het Surinaamse volkslied in het Sranantongo en vervolgens nog een keer in het Nederlands. De Nederlandse versie kennen ze niet zo goed. Daarna zingen ze nog wat liedjes. De juf zit op de stoel en zegt de eerste regel van een liedje op, dan zingen de leerlingen het hele liedje. Tijdens het zingen zitten ze stil en recht op hun stoel. Ze mogen geen bewegingen maken en niet in hun handen klappen. Erg raar… Het valt me sowieso op dat de leerlingen niks mogen en alles moet. Alles gaat in de gebiedende wijs. Doe dit, doe dat, ga zitten, ga overliggen, hou je mond etc etc. De hele dag door, vind het niet om aan te horen! En het gaat ook nog op een schreeuwende toon, heel naar. De leerkracht geeft de leerlingen geen complimentjes en lacht nooit naar ze.

Ook aan werk doen ze hier heel erg weinig valt me op. De kleuters gaan van 8 uur tot 12 uur naar school. Van deze vier uur zijn ze al met al denk ik 1,5 uur tot 2 uur echt met iets bezig. De rest van de tijd zitten ze te wachten. Veel dingen worden klassikaal gedaan alleen de werkles is in groepen. In de klas zijn 5 tafels. Hele oude, de splinters hangen er aan de zijkant aan. Aan een tafel zitten zo’n 8 kinderen. Op elke tafel is een kleurplaat van een dier geplakt als groepsnaam. Tijdens de werkles krijgt elke groepje een andere opdracht. En wat voor opdrachten, sommige zie ik echt het nut niet van in. En het is totaal niet op elkaar afgestemd qua werktijd. De ene groep krijgt een opdracht van 10 minuten en de andere groep is wel een half uur met een opdracht bezig. Als een leerling klaar is moet hij zijn werk inleveren bij de juf. Zij zet er de datum op en ze moeten het meteen in hun tas doen. Ik vroeg aan haar of ze nooit werk van de leerlingen op hangt. Dit doet ze bijna nooit, af en toe kiest ze de 2 mooiste dingen uit en die hangt ze een dag op.
Als een leerling dan klaar is met zijn werk moet het op zijn plaats gaan zitten en gaan ‘overliggen’ ze moeten hun armen gevouwen op tafel leggen en hun hoofd erop gaan leggen, om uit te rusten. Ze moeten wachten tot iedereen klaar is, dit duurt soms wel drie kwartier. Sommige leerlingen vallen echt in slaap andere leerlingen gaan natuurlijk dwars liggen, vind ik ook niet heel gek als je continu zo lang moet wachten.
Vaak loopt dit dan uit op straf. Mijn mentor slaat de leerlingen regelmatig en heel erg hard. Vreselijk om te zien echt. De leerlingen moeten dan al helemaal niet gaan huilen, dan wordt het nog erger. Kinderen die huilen worden uitgemaakt voor baby, waardoor de rest van de klas gaat lachen. Heel vernederend. Ook vechten en slaan de leerlingen onderling heel veel. Maarja wat wil je als je zo ’n voorbeeld hebt. Als er een kind bij de juf komt en hij zegt: Juf, … heeft mij geslagen, zegt ze ga naar hem toe en sla hem terug, zo hard als je kan, meer meer meer schreeuwt ze dan. Dit zie je echt een paar keer per dag, heel sneu.

Ze slaat ook voortdurend met houten blokken op tafel om stilte te krijgen, terwijl als je in je handen klapt de leerlingen ook gewoon luisteren. Mijn mentor zei letterlijk: je moet de kinderen bang maken anders luisteren ze niet.
Complimentjes krijgen de leerlingen niet en de juf lacht nooit naar ze.

De kinderen vinden het dan ook erg fijn als je ze een schouderklopje geeft of een aai over hun bol geeft. Als je alleen al naar ze lacht fleuren ze al op. De kinderen zijn heel aanhankelijk en komen veel naar je toe. Dinsdag hadden ze heel goed gewerkt daarom had ik ze allemaal een sticker op hun hand gegeven. Dit vonden ze helemaal geweldig. Kinderen in Nederland zijn blij als ze een sticker krijgen, maar hier vinden ze het fantastisch, allemaal stralende oogjes. Geweldig om te zien!

Vandaag was mijn mentor er niet, er kwam een invalster. Tot de pauze was er werk voor de leerlingen. Maar voor daarna niet meer. De leerlingen kregen toen allemaal een leeg ijsbakje met een tijdschrift. Ze moesten van 10 uur tot 12 uur propjes maken een heel bakje vol. Ik vond het echt belachelijk. De invalster beweerde ook nog dat ze dit leuk vinden, nou echt niet hoor. Wat een stomme tijdsopvulling. Dat zou ik de kinderen nooit laten doen.

De kleuters spelen ook nooit buiten. Ze krijgen wel een half uur om te eten en te drinken. Dit bestaat voornamelijk uit spaghetti, chips, ijsjes en frisdrank. Dit kunnen de leerlingen allemaal op school kopen. Enkele leerlingen eten een broodje. Af en toe zijn er een paar minuten over dan gaan de leerlingen eventjes naar buiten.

Ik heb al wel een aantal dingen gezien in de klas die ik sowieso wil veranderen in deze 7 weken. De muren zijn erg kaal, dus ik wil zeker werk van de kinderen op gaan hangen maar ook dingen als een getallenlijn of letters. Ben benieuwd hoe de leerlingen hierop zullen reageren..

Liefs uit het warme en zonnige Suriname


ps foto's van mijn klas staan in het fotoalbum






  • 10 Februari 2010 - 18:20

    Sophie:

    Hee meis,

    Leuk om weer een verhaaltje van je te lezen! Wat een schatjes zijn die kindjes, echt poepies. Maar woow 45 das wel heel erg. Wel heftig dat ze die kinderen slaan, dan hebben wij het hier echt goed.
    Kijk uit naar je volgende verhaal. Take care!!

    Dikke kus Soof

  • 10 Februari 2010 - 18:52

    Leonie:

    Ciel zet hem op! Wie weet kan jij echt nog veranderingen daar teweeg brengen waar de leerkrachten daar wat van kunnen leren, laat ze ook zien dat het anders kan... Sneu verhaal hoor dat die kinderen worden geslagen!!
    Ik ben benieuwd naar het vervolg, en ik zal zometeen ook even je foto's checken!!
    Kus Leo (je trouwe lezeres)

  • 10 Februari 2010 - 18:54

    Leonie:

    PS.Ciel je links werken niet, tenzij je ze kopieerd, omdat hij het getal erachter niet pakt. Als je er even een schuine streep achter zet / , dan pakt hij als het goed is wel de hele link en kan iedereen je foto's bekijken...

  • 10 Februari 2010 - 19:10

    Narda:

    Hoi Ciia,

    Je hebt er weer een prachtig verhaal van gemaakt, volgens mij ligt daar nog een hele uitdaging voor jou.

    Gr. Narda

  • 10 Februari 2010 - 19:25

    Marieke:

    Hey Cilia,
    volg je verhalen allemaal! Heel interessant om te lezen. Maar wat verschrikkelijk hoe ze daar met die kinderen omgaan zeg! Het zou echt mooi zijn als jij daar iets, al is het maar een heel klein beetje, kan veranderen!
    Veel succes en plezier de komende tijd!

  • 10 Februari 2010 - 19:37

    Wout:

    Zo, een heftig verhaal qua school betreft, dan valt er idd nog wel heel wat te veranderen daar!

    Veel plezier nog!

  • 10 Februari 2010 - 19:37

    Opa & Oma:

    Lieve Ciel.
    Wij noemen je ook maar Ciel.Zorg er voor dat Ratum na 9 weken in Suriname op de kaart staat.
    Liefs O&O

  • 10 Februari 2010 - 20:24

    Vera:

    net weer je verhalen gelezen.. wat een ervaringen allemaal! Hopelijk kun je er veel goede dingen achterlaten.. liefs xx

  • 10 Februari 2010 - 21:35

    Mama:

    lieve Cilia,
    Ik had je vandaag al wel gesproken maar niet alles meegekregen van wat je schrijft.
    Ik hoop dat je daar nog wat verandering voor de kinderen door kunt voeren.
    En met de stickers die onderweg zijn kun je hopelijk weer veel kinderen blij maken.
    nou succes en hopelijk mag je de lessen binnenkort een beetje zelfstandig overnemen. veel liefs mama

    en ik heb toch echt geen dochter van 45

  • 10 Februari 2010 - 21:37

    Jolien:

    Haha ben je in zo'n korte tijd zoveel ouder gaan lijken? ;)
    Je ziet iig genoeg dingen daar! echt leuk om te lezen

  • 10 Februari 2010 - 21:54

    Desiree:

    Hoi Cilia

    Wat gaat dat er raar aan toe op die school zeg! Ik ben blij dat de leerkrachten hier niet zo met de kinderen om gaan, al kun je dat natuurlijk niet vergelijken. Ik hoop dat je er verandering in aan kunt brengen!
    Veel succes en veel plezier!

    Groetjes Desiree

  • 11 Februari 2010 - 12:33

    Anouk:

    Ha Mollie,

    Fijn dat je goed bent aangekomen en om te lezen dat je het naar je zin hebt. Wat een verschil met het Nederlanse lesgeven he? Lijkt me wel interessant om mee te maken!
    Meis, geniet ervan en ik laat binnenkort wel weer een berichtje achter!

    Liefs Anouk

  • 12 Februari 2010 - 14:06

    Marloes:

    haii lieve Ciel,

    Wooww, dat gaat er heftig aan toe daar op school! Lijkt me erg om zo toe te moeten kijken, maar gelukkig maak jij de kinderen daar ook nog blij en aan het stralen met zo iets kleins als een sticker!:D
    De rest staat wel in de mail die ik je net gestuurd heb!

    Fijn weekend, xx

  • 14 Februari 2010 - 17:05

    Karin Wolf :

    Haaai lieve Ciel! Wat gaat het er daar anders aan toe op school dan hier... Vreselijk! Maar fijn om te lezen hoe blij ze worden van je stickers of van je glimlach :D vooral zo door gaan!!! Heel veel succes de komende 7 weken meid!

    Dikke zoen!

  • 03 Maart 2010 - 12:55

    Ivy:

    Hoi Ciel,

    Lees je verhalen graag.
    Dacht dat ano 2010 dit niet meer bestond. Heb het zelf meegemaakt toen ik daar woonde maar toen ik als kind naar Nederland vertrok moest ik ook heel erg wennen aan de grote monden en getreiter naar de leraren toe was een eenling omdat ik medelijden had met de leraren in Nederland. Zo zie je dat landen verschillen maar weet niet wat beter is. Ben wel tegen het slaan heb gewoon een pesthekel aan.

    Nog een hele fijne tijd in Swietie Sranan en geef de kindjes een extra brasa voor mij.

    Groet,
    Ivy

  • 30 Maart 2010 - 18:31

    Esther:

    Wow, ze slaan kinderen? Absurd om te lezen.

    Geniet nog even. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cilia

Actief sinds 06 Dec. 2009
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 42924

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Rondreis Indonesie

03 Februari 2010 - 15 April 2010

Stage in Suriname

Landen bezocht: