White Beach - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu White Beach - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu

White Beach

Door: Cilia

Blijf op de hoogte en volg Cilia

15 Februari 2010 | Suriname, Paramaribo

Ik zit hier alweer bijna twee weken en het lijkt hier met de dag warmer te worden. Ik hoorde dat er in Nederland alleen maar sneeuw en ijs ligt. Bij ons is er ook wel degelijk ijs, maar alleen in het vriesvakje van onze koelkast! :D
Mocht je dit al niet aan kunnen horen, kun je beter niet verder lezen…

In Nederlanders zijn (o.a.) de Brabanders dag en nacht Carnaval aan het vieren, maar hier kunnen ze er ook wat van. Vrijdag mochten de kleuterklassen op onze school verkleed komen naar school. Er was een klein deel van de kinderen in mijn klas die echt een kostuum aan had, de rest had gewoon zijn eigen kleren aan.(ipv een schooluniform) De Kostuums zijn best prijzig. Een beetje schmink of een leuke fleurige strik doet ook wonderen bij die zwarte koppies. De hele ochtend reed er al een fleurig treintje af en aan om de kleuters met een ritje door de buurt te verblijden. Hij reed constant langs alle lokalen, dus je kunt wel nagaan dat de hele school op z’n kop stond. Na een paar uur engelengeduld was mijn klas dan eindelijk aan de beurt. Na de ochtendpauze waarin de kinderen elke dag met steeds gekkere etenswaren aankomen, mochten ze een ritje maken in het treintje. Mijn klas (39 kleuters) was te groot om in een keer in het treintje te gaan, dus gingen de jongens en meisjes apart. Ik ging als eerste met de meisjes. Het ritje begon heel erg leuk, maar na zo’n 5 minuten begaf het treintje het om de paar meter. We reden echt in de middle of nowhere dus het zou al helemaal een feest worden als ik met al die kinderen terug moest lopen. Gelukkig kreeg de man van het treintje hem toch steeds weer aan de praat en kwamen we na een kwartiertje weer bij de school aan. De kinderen vonden het geweldig en hadden er echt van genoten. Daarna hebben we nog wat gezellige spelletjes gedaan in de klas en wat carnavalsliedjes gezongen. Een erg gezellige dag!
Ik kreeg van m’n mentor nog bacoven, die had ze uit haar eigen tuin voor me geplukt. Heeeerlijk zo’n niet opgepoetste banaan zonder chiquita sticker! :D

Het fruit is hier sowieso heel erg lekker. Mevrouw Deekman had voor ons ook verse kokosnoten meegenomen. Die had ze uit de tuin van haar buurman geplukt. Meneer Roseveld heeft ze voor ons met een groot kapmes stuk gehakt. Het is echt een wonder dat je een kokosnoot zonder een vinger van hem kreeg, levensgevaarlijk hoe hij dat deed.
Natuurlijk kwam er van onze kant de vraag hoe deze mooie verse kokusnoten veranderen in die harde harige bruine soort van klootschietballen die je bij ons kunt kopen. Dat is eigenlijk maar een heel klein stukje van de vrucht vertelde mevrouw Deekman ons, dat is wat overblijft als de vrucht helemaal uitdroogt. Nadat meneer Roseveld de bovenkant van de vrucht had gehakt konden we de verse sap drinken. Ik ben niet iemand die van kokus houd maar deze sap vond ik heel erg lekker. Ik vond het niet echt naar kokus smaken en het verbaasde me echt dat er zo’n 2 volle glazen uit z’n vrucht komen. Nadat de kokusnoot leeg was heeft meneer Roseveld de vrucht doorgehakt. Met een stukje schil van de vrucht kon je zo het vruchtvlees uit de vrucht lepelen. Echt heel erg lekker!

Vrijdagavond zijn we met de hele groep uit eten geweest in een voor Surinaamse begrippen mooi en vrij prijzig restaurant. Voor Nederlandse begrippen was het nog erg goedkoop. Het was echt een prachtig restaurant met een soort veranda en tuin. Het was heel gezellig ingericht met palmbomen, lantarentjes en kaarsjes. Deze bleken enkele minuten later erg functioneel te zijn. Toen iedereen net zijn bord voor zich had viel de stroom uit. Mevrouw Deekman had ons als gewaarschuwd dat dit nogal eens gebeurd in Suriname. Het was ineens heel erg donker, maar met die lichtjes was het wel heel gezellig. Na enkele minuten gingen de ventilatoren en lampen weer aan. Maar na een paar minuten viel de stroom weer uit. En dit herhaalde zich nog twee keer. Gelukkig was er daarna wel weer stroom want we wilden nog wel uit. Maar eerst hebben we nog tot 11 uur in het restaurant gezeten. Er was live muziek. Die mensen waardeerden het meezingen en dansen van ons erg, helemaal toen een van de studenten met de serveerster begon te stijldansen! Daarna zijn we naar La Caff gegaan waar we de vorige week ook waren. Eenmaal daar aangekomen bleek daar nog geen stroom te zijn maar aan de overkant weer wel. Dus toen hebben we daar nog even een drankje gedaan totdat het licht en de muziek aan de overkant weer aanging. Hier zijn we nog tot in de late uurtjes geweest tot iedereen bijna niet meer kon staan omdat we zo’n last van onze voeten hadden. Beetje jammer dat onze taxi het toen liet afweten waardoor we nog een heel stuk naar huis moesten lopen.

En wat extra jammer was dat we er de volgende morgen zo vroeg uitmoesten. Na drie uur slaap ging de wekker weer want we zouden met Laura boodschappen gaan doen op de lokale markt. Deze hadden we nodig voor de Surinaamse kookcursus die we ’s middags kregen. En tja als je mooie groente wil moet je vroeg zijn..
De markt was echt een drukte van jewelste. Het zat naast een grote supermarkt en ze hadden er werkelijk alles, een indrukwekkend om te zien. Het fruit en de groente zag er heel mooi en lekker uit. Ook zat er een slager naast waar we onze kip hebben gehaald. Het is hier echt heel goedkoop. We hadden 10 grote kippenbouten gehaald en we waren nog geen 15 euro kwijt. Nadat we alle boodschappen in hadden geslagen zijn we weer naar huis gefietst en allemaal ons bed ingedoken om vervolgens weer om 3 uur wakker te worden voor de kookles. We gingen een rijstgerecht met kip en kouseband maken.
Het vrouwtje die de kookles gaf was echt heel aardig. Ze liet ons precies zien hoe je alles moest klaarmaken. Surinamers werken echt heel schoon. Ze wassen zelfs de rijst uit een pakje. (heb ik een Nederlander nog nooit zien doen) En ze liet ons zien hoe je de kip schoon moet maken. Ze haalde echt de helft van de kip weg. Wat veel protest van ons opleverde, want wij vonden het buitenste velletje juist het lekkerst haha! Dit vond ze heel vreemd. Ze ging er dus ook niet mee akkoord om overal het velletje om te laten, omdat ze ons wilde laten proeven hoe ze het hier klaarmaken. Na zo’n 3 uur in die lekkere geur van het eten te hebben gestaan konden we het eindelijk gaan proeven, en het was echt heeeeeerlijk!

Na het eten hebben we bij mevrouw Deekman een beamer en een groot scherm geleend en hebben we met zo’n allen films gekeken.
Het was heel gezellig tot iemand opeens zei: ………wat loopt er over het plafon?.....(iedereen keek voorzichtig omhoog, terwijl niemand eigenlijk durfde haha)
We zagen er een klein hagedisje lopen. Hij was heel klein en doorzichtig, echt een mooi diertje. Het lukte iemand om hem te pakken zodat we hem van dichtbij konden bekijken, we hebben hem allemaal even aangeraakt. (de helden!) Echt een mooi en zacht beestje.

De zondag werden we om 09:00 uur opgehaald met een busje. (in Suriname is dat (09:15)
Na een weekje vol nieuwe indrukken gingen we met z’n alleen een dagje naar White Beach. Eigenlijk was het niet echt een strand maar een badplaats aan de Surinamer rivier. Maar het was er echt super mooi! (bijna) Hagelwit zand met palmbomen en mooie hutten. En op het strand klonk gezellige Surinaamse muziek, wat een sfeer! :D
De rit er naartoe was ook echt prachtig. De natuur is echt indrukwekkend. We echt foto’s gemaakt die je normaal alleen op ansichtkaarten ziet. De rit naar de badplaats duurde ongeveer een uur. De muziek in het busje stond echt op het hardste volume. Toen we uitstapten hadden we met z’n allen ongeveer 6 keer tuintje in m’n hard luidkeels gezongen omdat de chauffeur maar een cd bij zich had. We konden alle nummers wel dromen ondanks dat sommige in het Surinaams waren. Dat spreken we dan nu ook ongeveer allemaal vloeiend haha :D

Toen we er waren hebben we eerst alle hangmatten opgehangen en toen kregen we een lekker broodje met kip en kouseband en een heel lekker koud zoet drankje. Daarna is iedereen lekker het water ingegaan want het was heel erg warm. Het was heerlijk water, wel weer een colakleur maar gek genoeg niet zout. In het gedeelte waar we vorig weekend waren in de Surinamse rivier was het water wel zout. Dus het was hier goed vertoeven. Heerlijk liggen in een hangmat of op het strand of gewoon lekker half in het water. Er zijn immers geen golven die je overspoelen en op het strand zelf was het echt super super warm. Er was eigenlijk maar een klein stukje om te zwemmen, dat stuk was afgezet met net tot op de bodem. Aan de andere kant van het net zwemmen er veel piranja's, dus niet echt een fijn idee. We zijn de hele dag op White beach geweest. Om 14:00 werd er heerlijke roti gebracht, dus we worden hier goed verwend. Nadat iedereen een mooi kleurtje had gekregen gingen we om half 6 weer richting Felisa.

Toen we iedereen had gedoucht en aan het eten hoorden we opeens hele harde muziek en geschreeuw, natuurlijk: CARNAVAL! Iedereen was helemaal gesloopt van het weekend maar we besloten toch even een kijkje te gaan nemen omdat je dit immers niet vaker zal zien. Er was een groot podium met allemaal verklede mensen en heel gezellige muziek.
Heel erg leuk om te zien. Nadat we een paar foto’s hadden geschoten zijn we weer terug gegaan naar ons appartement om ons bed op te zoeken. Het feest ging wel tot 5 uur door dus we hebben niet heel goed geslapen.

Het was dus moeilijk om vanmorgen op te staan voor stage. Ik heb vandaag niet veel op stage kunnen doen omdat er ook nog Surinaamse stagiaires op onze school zijn. Deze moesten vandaag een les verzorgen in mijn klas. Erg leuk om te zien hoe zij werken. Voor de kinderen is het erg leuk om ze leuke materialen meenemen en het valt me echt op hoe goed Surinaamse onderwijzers en stagiaires kunnen tekenen. Ze tekenen stuk voor stuk allemaal prachtige praatplaten en bordtekeningen, heel erg knap! Je moet natuurlijk ook wel als er geen ander materiaal is, maar ben er echt van onder de indruk.
Ikzelf vind het superleuk dat ze hier alleen een krijtbord hebben, kan ik ook eindelijk bordtekeningen maken met krijt, dat mis ik dan weer in Nederland!
Dat was ik vandaag ook toen ik een puzzel uit de kast pakte… Ik deed de doek die voor de kast hangt opzij en pakte een oude uit elkaar gevallen doos met beschadigde puzzelstukjes en OPEENS SPRONG ER EEN KIKKER UIT! Aaaaaah als ik ergens bang voor ben zijn het kikkers… gatsiee… Natuurlijk schrok ik me dood waardoor alle kinderen erg moesten lachen hahaha! Vorige week zat er ook al in een het bakje van het papier.. Ik laat nu maar de kinderen de puzzels uit de kast halen hahaha :D

Ik ga nu nog even stage voorbereiden. Het kopieerapparaat mis je hier toch wel heel erg. Ik moet 160 werkbladen gaan tekenen voor de kinderen. Echt wat een werk om die stuk voor stuk te maken..
Daar ben ik wel even zoet mee….

Veel liefs uit de Wijngaardestraat!

ps. Ik heb niet heel veel tijd om mailtjes enzo te beantwoorden nu druk zijn voor stage, ik probeer het zoveel mogelijk te doen!
Ik probeer vanavond ook nieuwe foto's te uploaden.

• 15 Februari 2010 - 20:58

Vera:

he lief, ik dacht eerst na je eerste zinnen.. dit wil ik niet lezen :P witte stranden en palmbomen klinkt écht tè mooi.. wat een mooie verhalen heb je toch weer Dondergoor, complimenten ;)

• 15 Februari 2010 - 21:11

Mia:

Hoi Cilia,
    Wat een genot om jouw verhalen te lezen.
    Je kan goed schrijven hoor, fijn om te lezen, wat we dan ook altijd zo snel mogelijk doen.
    Je vermaakt je daar wel en nu er alweer 2 weken om zijn zal de rest van de tijd ook wel voorbij vliegen. Geniet ervan en dat doen wij van jou verhalen. (ps.ik geniet ook wel van de sneeuw, de zon breng jij in april toch mee uit Suriname.) groeten Fam. Stemerdink.

• 15 Februari 2010 - 21:15

Wout:

I'm jealous, want hier is het weer echt prut!

gr. Wout

• 15 Februari 2010 - 21:18

Robert:

Geniet hier samen met Sandra van jou prachtige verhalen over jou stage en vrije tijd daar in Paramaribo,leuk om te lezen dat je erg geniet en er samen met de rest een geweldige tijd hebt.Ga zo door!!!groetjes en wat sneeuw van hier!!!Robert Sandra en Jorn

• 16 Februari 2010 - 09:34

Mama:

Hallo lieve Cilia,

Leuk verhaal heb je weer geschreven.Het is volgens mij alleen maar genieten daar of niet? :> Behalve die kikkers dan. (A) Wat zul je geschrokken zijn ha ha ha. Hebben die kinderen ook nog eens lol.
    En de kookles was ook leuk.
    Mooi dat het met z'n allen goed klikt.
    Ome jan belde net nog terwijl ik dit aan het typen was, om te vragen hoe het met je gaat in Suriname. Je krijgt de groeten van hem uit een koud Meddo.
    De zon begint hier nu ook net te schijnen, dus wie weet word het nu eens lekker voorjaar.
    Ik ben weer benieuwd naar je fotos.
    Je krijgt van veel mensen complimenten, dat je zulke leuke verhalen schrijft.
    Erg leuk om te lezen.

knuffel en liefs van papa en mama.

• 16 Februari 2010 - 13:22

Opa & Oma:

Lieve Cilia.
    Hartelijk dank voor al het nieuws dat je schrijft.
    Geniet maar lekker van al die hagedissen en kikkers in huis.
    Wij lezen je schrijven met veel plezier.
    Groetjes O & O

• 16 Februari 2010 - 18:34

Juliadrees@hetnet.nl:

Hoi Cilia,
    Heerlijk he,dat tropische fruit, veel meer smaak dan in Nederland.
    En wat leuk, dat jullie kookles krijgen, kunnen we de zaak hier afwisselen met een Indische en een Surinaamse hap. Je moet maar veel recepten meebrengen en als het kan ook wat kruiden.
    Zelf ben ik al met de voorbereiding bezig voor zaterdag, want heb je ouders, Jan en Gerri en Gerrit en Thea uitgenodigd.
    Groetjes en tot schrijfs.
    Julia

• 16 Februari 2010 - 21:05

Dion:

Hoi Cilia,
    Wat een belevenissen allemaal al in 2 weken.
    Ik ben erg benieuwd wat je nog meer gaat meemaken die andere 8 weken.
    Erg leuk om te lezen al die verhalen!!!
    Ben je wel even mee bezig geweest zeker. En dat met zo´n druk programma. Hey meid, maak er nog een mooie tijd van!! Groetjes vanuit Bredevoort

• 19 Februari 2010 - 08:10

Berendien:

Hé Cilia,

Inderdaad erg leuke verhalen,zo te lezen heb je nog geen cultuurshock! Ik heb in het Brabantse ook flink carnaval gevierd, verkleed als Jamaicaanse met dreadlocks,ik geloof dat ik met die outfit beter in Suriname had gepast dan in nederland. Geniet er van enne..als je je vader en moeder mist, mag je dat ook best in het verslag zetten hoor! Liefs, Berendien

• 19 Februari 2010 - 13:22

Marloes:

Kun je als je straks terug bent ook een keer zo lekker voor ons koken(A)! Het klinkt namelijk erg lekker;-).

Knuffelss

• 21 Februari 2010 - 13:19

Engelien :

• 21 Februari 2010 - 13:33

Engelien :

He Cilia wat geweldig te lezen, jouw ervaring in Suriname.ik geniet van de verhalen,wat die kikker betreft lijkt moet ik ook echt niet aan denken!gniet nog van de tijd die jij nog hebt daar ik blijf je volgen.
    Groetjes Engelien.

• 22 Februari 2010 - 08:16

Claudia:

Hey Ciel!

Wat leuk om je verhaal weer te lezen. Als je weer terug bent kook je dus ook een keer surinaams voor ons? ;) Veel plezier nog!

Liefss