Bodypainting in Blakawatra - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu Bodypainting in Blakawatra - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu

Bodypainting in Blakawatra

Door: Cilia

Blijf op de hoogte en volg Cilia

16 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Allereerst iedereen weer bedankt voor de lieve berichtjes, smsjes en kaartjes. Heel erg leuk!
Met nog maar 4 weekjes te gaan, geniet ik elke dag meer en meer. Eigenlijk wil ik nog lang niet naar huis. Nog twee weekjes stage en nog lekker 2 weken genieten van dit mooie land.

Afgelopen weekend zijn we zaterdag lekker in ons appartementencomplex geweest om uit te slapen. Iets wat we hier eigenlijk nooit doen. Elke doordeweekse dag gaat de wekker om 06:00 om naar stage te gaan, en vrijwel elk weekend gaan we op trip. We vertrekken altijd vroeg, dus uitslapen zit er dan niet in. Niet erg, niet erg, ik ben tenslotte niet naar de andere kant van de wereld gereisd om te gaan slapen in een bed in een kamertje. Liever in een hangmatje in de bush. :D Ik heb dus zaterdag extra geprofiteerd van mijn bedje hier. Om drie uur hadden we weer een Surinaamse kookcursus. Dit keer gingen we nasi goreng maken. Erg leuk en lekker om nasi een keer op z’n Surinaams klaar te maken. Daarna hebben we nog gezongen voor een van onze huisgenoten, hij was 25 geworden. Nadat we een lekker stukje taart hadden gegeten hebben we nog snel een cadeautje in elkaar geflanst en zijn we ons om gaan kleden. Even later gingen we lekker uit eten bij Chi Min, een Chinees restaurant. Dit etentje kregen we aangeboden van mevrouw Deekman, heel erg lief! Echter toen we het eten ophadden werden we nog een uur gegijzeld in het restaurant omdat ze de rekening nog niet had betaald haha. Toen we hem zelf hadden voorgeschoten en naar buiten gingen, kwam ze lachend aanlopen. (Surinaams half uurtje he ;))

Gelukkig gingen we zondag nog wel lekker een dagje weg. We vetrokken weer vroeg met een busje naar de Jodensavanne en Blakkawatra. Na zo’n anderhalf uurtje rijden zei de denkbeeldige tomtom: bestemming bereikt. We stapten midden in een bosrijke omgeving uit, het rook er echt heel erg lekker. Na een kort wandelingetje kwamen we aan bij oude vervallen Joodse graven. Het Joodse volk bewoonde tig jaren terug dit gebied, maar zijn er verdreven. Er waren nog allerlei restanten te zien. Heel bijzonder om te zien, er hing een mooie sfeer. Een lange trap naar onderen leidde ons nog naar een prachtige veranda aan het water. Wat een uitzicht, wauw! Echt prachtig! Onder aan de brug hingen ook nog een paar vleermuizen. Normaal zou ik denken, iell, en met m’n armen in de lucht zo hard mogelijk wegrennen. Maar nu heb ik als een echte toerist op m’n buik foto’s liggen maken van die beestjes. Ja, alles went. :D Maar van dat kabbelende water en het hobbelen in de bus moest ik inmiddels wel nodig naar de wc. Gelukkig was er een soort van hokje met een soort van wc. Hierin zat helaas geen soort van salamander, maar een echte. Maar goed na vogelspinnen, kakkerlakken en ander eng gedierte zou dit een eitje gaan worden ha-ha. En ja, I’m still alive! :D En weer een wc-avontuur rijker!
Eenmaal weer buiten het hokje hoorde je een oorverdovend gezoem, al is dat niet helemaal het goede woord. Maar het was een heel naar geluid, alsof en een gigantische zwerm wespen om je hoofd vloog. Maar na een blik naar links, bleek dit niet het geval. Maar hoe meer stappen ik richting een boom deed hoe duidelijker het geluid werd… Luider, en luider…
En toen zag ik hem! Een gigantisch sprinkhaanbeest. Hij was echt heeeeeel groot. Enkele minuten liet hij zich van zijn beste kant zien omdat ik foto’s ging maken van heel dichtbij. Stiekem was ik zo bang dat hij op me ging springen, maar ik ben inmiddels dierenheld, dus ik moest en zou een mooi plaatje schieten. Dus ik besloot steeds wat dichterbij te gaan staan. Ik heb zelfs een filmpje gemaakt, zodat jullie ook kunnen genieten van dit aparte geluid. (mocht iemand hem als wekker of beltoon willen, doe me een berichtje, je zult er zeker wakker van worden, zelfs snoozen is dan niet meer nodig) Na nog een paar mooie foto’s van dieren, planten en vruchten te hebben gemaakt gingen we weer naar de bus. Op naar Blakkawatra, de tweede bestemming voor vandaag. Na zo’n half uurtje rijden waren we ook hier aangekomen. Dit was NOG mooier. Elke plek hier is zo bijzonder op z’n eigen manier. Alles is zo hetzelfde, maar ook weer zo anders. Zoveel mooie stukjes wereld in een land, wauw! (waarom ben ik in Nederland geboren :p) Toen ik naar het hutje liep waar we die dag zouden verblijven liep ik over een bruggetje over het Blakkawatra, letterlijk vertaald zwart water. Zwart was het zeker op het eerste gezicht. Als de zon scheen zag je een prachtige rode gloed over het water, wat mooooi! Wat bijzonder! Geen woorden voor.. Na snel wat lekkere Surinaamse hapjes te hebben gegeten ben ik het water ingegaan. Een prachtig iets. Een soort stroom vanuit de bergen. Een hele vlakke waterval zeg maar, heerlijk! Als je in het water staat lijkt het water inderdaad zo zwart als kool, maar je kon je voeten op de bodem zien met een rode gloed. Heel bijzonder. Laura vertelde ons dat het water zo schoon is dat je het zo kan drinken. En het was inderdaad zo lekker! En het rook ook zo fris. Normaal zou je zo’n ecoline- of jodiumkleurige vloeistof niet zo snel drinken.
Hier hebben we de hele middag zo’n beetje vertoeft. Ik heb dan ook een mooi kleurtje gekregen. Eerst nogal wat aan de rode kant, maar inmiddels al meer naar de bruine. Eerst dacht ik dat alles in het doucheputje zou verdwijnen, omdat het van het water zou komen, maar er is nog wat blijven hangen, geen bodypaint dus.
We hebben ook nog een prachtige wandeling gemaakt daar in de omgeving. En veel mooie foto’s gemaakt. Hagelwit zand met prachtige begroeiing. Alweer wauw! Zo mooi, je zou ongemerkt de hele dag met je mond open lopen hier.(gelukkig blijkt dit niet op de foto’s)

Om 16:00 gingen we weer richting huis, net op tijd, want we werden weer verblijd door een tropische regenbui. Heerlijk fris. We gingen weer terug met het pondje over de rivier.

Bij thuiskomst zaten er een aantal mannen voor ons appartement. Ze waren net terug gekomen van een trip waar ze hadden gevist. Op dat moment (en al die jaren daarvoor) dacht ik nog dat Piranha’s kleine gevaarlijke visjes met scherpe tanden ware, maar uit deze droom werd ik al snel geholpen. Maar enkele minuten daarna bleek niets minder waar. Een gigantische, maar dan ook een megagrote Piranha werd uit de koelbox gevist .(ha-ha slechte woordspeling)
Deze had ogen zo rood als bloed(zoals de kinderen hier zeggen) en tanden niet zo groot, maar wel scherp zodat je er u tegen zou zeggen. Iel! En dan te bedenken dat ik afgelopen weekend in de Surinamerivier heb gezwommen waar deze beesten ook zwemmen. (rrrrr) Vol goede moed naar de volgende trip! :D

Vandaag hebben we even lekker geshopt in de stad. Ik heb twee paar nieuwe All Stars gekocht voor slechtst €20. Ideaal. En nog een paar mooie slippers en wat doekjes voor over m’n haar, omdat m’n hoofd anders heel erg gaat verbranden. Het kapsel bevalt me trouwens erg goed, lekker makkelijk. ’s Ochtends een bandje erin en klaar, een echte aanrader.

De eerste stagedag van deze week zit er ook alweer op. Ik sta deze week de hele week alleen, omdat de juf van de parallel klas ziek is en mijn mentor dus daar is en nog een paar dagen verlof heeft. Heerlijk om helemaal alleen met de kinderen aan het werk te zijn. Ik merk dat ze met de dag knuffeliger worden en meer gaan vertellen, alsof ze aanvoelen dat ik er nog maar eventjes ben, bijzonder om te merken. Ook fijn om te zien dat de leerkrachten steeds meer van ons gaan overnemen op het gebied van onderwijs. Aan het einde van onze stage gaan we nog een presentatie geven aan het hele team over hoe deze school ideaal te maken is. (als schoolopdracht) We hebben een leuke opzet bedacht, dus ik hoop dat het goed opgepikt wordt. Natuurlijk moet niet alles veranderd worden want het Surinaamse onderwijs heeft zeker zijn eigen kracht en charmes, die moeten absoluut behouden blijven!

Tot blogs!

Bigi brasa, liefs Ciel

ps. De foto's komen in deze dagen op m'n site.

  • 16 Maart 2010 - 00:53

    Myrthe:

    Hé ciel, weer een superleuk verhaal! en ben echt benieuwd naar die foto's van je tripje haha:D geniet nog van je laatste weekjes!
    xx

  • 16 Maart 2010 - 06:53

    Opa En Oma:

    Hoi Ciel.
    Heerlijk hoe jij alles beleeft en voor ons opschrijft, wij zien nog wel een keer een boek van jou verschijnen. Je schrijft dat je nog lang niet naar huis wil.
    Wij willen jou best een keer weer thuis zien.
    Geniet maar van al het moois dat voor jou ogen komt
    Liefs van O & O

  • 16 Maart 2010 - 07:36

    Wout:

    Bedankt voor je sms'je van vanochtend!
    Leuk verhaal weer.

  • 16 Maart 2010 - 08:39

    Mia:

    Hoi Cila,

    Het blijft genieten tot de laatste minuut he.
    Prachtig lijkt het me om met eigen ogen te zien, maar hoe jij het beschrijft kan me er een mooie voorstelling van maken.Nog veel plezier en werk ze.
    Groetjes Fam. Stemeridnk.

  • 16 Maart 2010 - 10:33

    Mama:

    Hallo lieve Ciel,

    Alweer leuke dingen beleefd zo te lezen.
    Ja het gaat voor jou veel te snel he.
    Geniet er nog maar lekker van, en apart dat water daar.
    En die natuur ja, lijkt me geweldig.
    Leuk dat je nu alleen les mag geven, kun je je lekker op je eigen manier uitleven tussen de kinderen.:>
    We zijn net terug van de presentatie van Wout, ging prima.
    Wat attent dat je er nog aan gedacht hebt.
    Misschien spreek ik je van de week nog wel.
    Veel plezier nog en tot weer horen.
    Dikke kus mama

  • 16 Maart 2010 - 12:32

    Dion:

    Echt geweldig wat jij al allemaal hebt mee gemaakt daar!!
    Je bent echt lekker aan het genieten van alles, dat kun je wel merken. Dat heb je goed ook!!!!
    (Ben dan ook best wel een beetje jaloers op je.)Nog een maandje en dan neem je al die mooie herinneringen mee naar huis. Geniet er nu nog maar even van!
    Heel veel succes deze week met het les geven aan de kids.

    Je nieuwe "coupe" staat je trouwens super!

    Liefs, Dion

  • 16 Maart 2010 - 12:32

    Nico:

    Klinkt weer prachtig allemaal, ik zou je trouwens bijna niet herkennen van de foto.
    Hier gaat alles prima, druk met afstudeeropracht. Maar gelukkig hebben we aanstaande zaterdag weer ons roze flatfeest, ik heb mijn hoofddeksel daarvoor al binnen, een grote roze afropruik :P
    Veel plezier!

  • 16 Maart 2010 - 12:32

    Dion:

    Echt geweldig wat jij al allemaal hebt mee gemaakt daar!!
    Je bent echt lekker aan het genieten van alles, dat kun je wel merken. Dat heb je goed ook!!!!
    (Ben dan ook best wel een beetje jaloers op je.)Nog een maandje en dan neem je al die mooie herinneringen mee naar huis. Geniet er nu nog maar even van!
    Heel veel succes deze week met het les geven aan de kids.

    Je nieuwe "coupe" staat je trouwens super!

    Liefs, Dion

  • 16 Maart 2010 - 21:06

    Hoi Lieve Ciel:

    Heel veel dank voor je prachtig mooie reisverslag de moeite waard
    als je terug bent leer je mij echte Nassi te maken OKE?
    Liefs ook van Opa
    Oma daaaaaaaaaag.

  • 16 Maart 2010 - 21:06

    Hoi Lieve Ciel:

    Heel veel dank voor je prachtig mooie reisverslag de moeite waard
    als je terug bent leer je mij echte Nassi te maken OKE?
    Liefs ook van Opa
    Oma daaaaaaaaaag.

  • 18 Maart 2010 - 10:03

    Meie:

    Heey Cilia!

    Wat een leuke verhalen, heb er net even een paar gelezen haha. Ik moet eigenlijk ook hier even mijn emailadres doorgeven, maar er zitten op dit moment zoveel mensen in het buitenland!! Ben er zo een hele dag aan kwijt alle verhalen van iedereen te lezen haha! Maar ben jaloers hoor, lekker warm daar en mooie natuur en alles. Echt heel leuk! 1 troost als je terug komt, dat het hier dan misschien ook wat warmer is ;).

    Heel veel plezier daar nog!

    Liefs, Meie

  • 18 Maart 2010 - 19:55

    Julia Drees:

    Hoi ondernemend buurmeisje. En jij maar denken, dat je niets hoort van die Drezen, maar dat is niet waar. Ik had een berichtje gemaakt, maar doordat we bezoek kregen, heb ik het (heel stom)niet verstuurd.
    Maar weet, dat we je verhalen altijd met heel veel interesse volgen, prachtig, hoe je alles beleeft, maar ook vooral, hoe je alles op zo'n leuke manier verwoord, het is gewoon geweldig om te lezen.dit wordt later vast een prachtig boekwerk en dan ook nog al die foto's erbij.
    Wacht op je volgende verslag.
    Groetjes Carl en Julia

  • 18 Maart 2010 - 22:53

    Linda:

    Hee Ciel,

    Zo wat een verhalen,super om je zo te kunnen volgen en hoe jij je avonturen hier verwoord. Een hele belevenis daar in suriname! Geniet er nog maar lekker van want de tijd vliegt voorbij!

    Liefs Linda

  • 19 Maart 2010 - 01:15

    Karishma:

    He mooie foto hoor.
    Kisses

  • 22 Maart 2010 - 20:12

    Ellie:

    Geweldig al die avonturen met die beesten! Je zal er zeker op een bepaald moment immuun voor worden. Heel stoer, voor zo'n onschuldig", hollands meisje. En dat kapsel is ook zeker super! Een jaar of vijf geleden liepen ze daar hier ook heelveel mee. Ik heb het ook nog eventjes overwogen om te laten doen. Veel plezier nog!
    Groetjes, Ellie

  • 23 Maart 2010 - 14:16

    Leonne:

    Hoi Cilia,
    Het is erg leuk om te lezen hoe het met je gaat. Je stage zit er al weer bijna op. Zo te lezen ben je niet voor niets naar de andere kant van de wereld gereisd. Ik hoop dat het afscheid je niet te zwaar valt. Je vond afscheid nemen van onze kids al moeilijk. (ha, ha, ha!)
    Veel plezier nog de laatste weekjes.
    Groetjes Leonne

  • 28 Maart 2010 - 12:26

    Linda:

    Hej Cilia,

    wat leuk om je verhalen allemaal te volgen! Wat apart van dat water en om al die vreemde dieren te zien. Ik merk wel dat je je nog niet verveeld daar! Veel plezier nog de laatste weken,
    groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cilia

Actief sinds 06 Dec. 2009
Verslag gelezen: 691
Totaal aantal bezoekers 42936

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Rondreis Indonesie

03 Februari 2010 - 15 April 2010

Stage in Suriname

Landen bezocht: