Holi Paghwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu Holi Paghwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu

Holi Paghwa

Door: Cilia

Blijf op de hoogte en volg Cilia

01 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Gisteravond zijn we met zijn allen naar de Olifant geweest om het Holi Paghwa feest van vandaag in te luiden. Om 18:00 waren er al vuren aangestoken, hier hebben wij verder niets van gezien, wij waren er pas later Het was echt een gigantisch terrein met alleen maar Surinaamse mensen, wij voelden ons echt allemaal heel erg wit. We werden ook de hele avond behoorlijk aangestaard. We zijn dan ook niet heel lang gebleven en nog naar een andere discotheek geweest.

Vandaag werden we om 1 uur opgehaald met de taxi om naar een Surinaamse Hindoestaanse familie te gaan. Iedereen was helemaal gekleed in het wit. We hebben nog even een groepsfoto gemaakt omdat we uiteraard niet meer zo terug zouden komen. Samen met met de familie gingen we Holi Paghwa feest vieren. Ofja zij gingen ons laten zien hoe dat moest. We werden heel hartelijk ontvangen door de ‘vader’ van het gezin en zijn vrouw. En er waren nog een aantal andere familieleden. We gingen allemaal in een kring zitten en kregen wat te drinken.(veel, heel veel sterkte drank) Kort vertelde de man wat over het feest, en hoe je elkaar een gelukkig Nieuwjaar wenst. Daarna gaf de familie ons allemaal een hand en wenste ons een ‘gelukkig nieuwjaar’. Daarna werd je hele gezicht bestreken met gekleurd talkpoeder en een soort kleurstof. Heel apart en het rook heel lekker. Nadat iedereen elkaar had uitgelachen begon het pas echt beginnen. We hadden zelf ook een voorraad poeder gekocht en dat was binnen no time op. Binnen enkele seconden was niemand wit meer. Er kwamen steeds meer kleuren en verf bij, heel leuk om mee te maken! Ondertussen kwam er ook steeds meer familie van het gezin bij om samen met hen en ons de dag door te brengen. Het gezin had allerlei lekkere Surinaamse hapjes voor ons klaargemaakt, heel erg lekker! We werden goed verwend. Na een poosje poedervechten vlogen er plotseling ook waterbalonnen met kleurstof door de lucht en even later rende iedereen achter elkaar aan met hele emmers water en ijsklontjes! Even later kwam er ook nog een auto aanrijden met een bandje erop. Zij hebben ons een half uur voorzien van muziek en zang en wij konden dansen, echt heel gezellig. Het voelde echt als een grote familie, heel erg leuk!

Het was in drie lettergrepen echt een GE-WEL-DIG feest, heel leuk om mee te maken!

Inmiddels ben ik weer redelijk schoon gewassen al is mijn haar nu roze en heb ik allerlei gekleurde vlekken overal die weg moeten slijten haha, zoals een mooi rood voorhoofd en een groene buik :D
De foto's van vandaag ben ik nu aan het uploaden, de link komt in het foto's reisverslag.

Tot de volgende keer!

Liefs Ciel

• 02 Maart 2010 - 10:51

Mia:

Hey Cilia,
    Wat een belevenissen zeg.
    Echte grote avonturen en mooie feesten (wel anders dan de Radstake, misschien een idee voor carnaval volgend jaar). Volgens mij hou jij het er nog wel 6 weken vol.
    Geniet ervan en pas goed op jezelf. Groeten van de fam Stemerdink.

• 02 Maart 2010 - 15:37

Gerrie:

Wat een plezier, wel iets anders dan het Ratumsfeest.

Groetjes Gerrie

• 02 Maart 2010 - 17:03

Connie:

Wow! Wij waren gisteren echt wel knap! ;)

• 02 Maart 2010 - 18:26

Mama:

Hoi Cilia,
    jullie zien er erg vrolijk uit.Nou gezellig zo'n feest is weer wat anders dan oud en nieuw met vuurwerk.
    Heel veel plezier.

kusjes mama

• 02 Maart 2010 - 21:04

Oma:

Lieve Cilia.
    Heelveel dank voor de mail die ik voor mijn verjaardag van jou onvangen heb,erg leuk.
    Wat kun jij prachtige brieven schrijven,en wat een prachtige foto
    Het blaadje is vol.
    Een volgende keer verder
    Veel liefs Oma.
    Daaaaaaaaag.

• 03 Maart 2010 - 10:13

Carlijn:

Hee lieve Ciel,
    leuk om al je verhalen te lezen hoor! Neem regelmatig even een bezoekje ;) Haha, je bent bijna onherkenbaar met al die smurrie op je hele gezicht :D, wel een aparte ervaring ofniet!
    Heel veel plezier, denk aan je!
    Dikke knuffel!

• 05 Maart 2010 - 15:55

Desiree:

Hey Cilia

Wat een leuke verslagen weer! Ik zal de kinderen in Kotten de foto's laten zien. Ze hebben ook erg genoten van je powerpoint presentatie die je gestuurd had. Helemaal super!

Veel plezier nog daar!

Groetjes Desiree

• 06 Maart 2010 - 09:35

Mama:

Lieve Ciel,

Ik heb de foto's net beken leuk hoor zo lekker kliederen of niet?
    En ben ja al weer bijna schoon en blond.
    Nog lekker genieten, en spreek je binnenkort weer.

Dikke kus mama

• 06 Maart 2010 - 17:57

Marloes:

Hoii Ciel,

Je ziet er goed uit op die foto, daar heb je vast leuke jongens mee kunnen versieren;)!
    Spreek je snel weer,

Liefs

• 08 Maart 2010 - 19:20

Miriam:

Hey Cilia.

Wat zie je er goed uit.
    Het lijkt wel carnaval!!!
    Nou tegen de tijd dat je weer in Nederland bent zal het er wel af zijn.(hoop ik voor je)
    Het staat je goed.

Liefs Miriam.

• 10 Maart 2010 - 20:12

Ellen Mölders:

Het ziet er allemaal bere-gezellig uit daar!
    Leuk om zo al je belevenissen te kunnen volgen. Lekker levenservaring opbouwen. Ga zo door!

Groetjes, Ellie-Ellepel