Babunhol - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu Babunhol - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cilia - WaarBenJij.nu

Babunhol

Door: Cilia

Blijf op de hoogte en volg Cilia

11 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo



Hier weer een berichtje uit het tropische Suriname, met alweer een week verstreken. De tijd vliegt echt voorbij. Ik had de blog wat eerder willen ‘publiceren’ maar internet gooide roet in het eten.

Vorige week zijn er twee docenten van Saxion voor een week naar Suriname gekomen. Die vrijdag hebben ze een kennismakingsrondje langs alle stagescholen gedaan en maandag hebben ze een les van mij bijgewoond. Die les werd achteraf een hele morgen, maar was heel gezellig. Ik heb lekker met de kinderen gewerkt en mijn stagedocent heeft prachtige plaatjes van de kinderen geschoten. Op een aantal zie je me ook nog aan het werk. Deze zal ik ook bij in het album zetten. Gelukkig waren ze tevreden, en heb ik een mooie tussenbeoordeling gekregen. Om 11:00 werden alle kinderen van de school naar huis gestuurd zodat een van de docenten van Saxion een rekenworkshop kon geven aan de docenten daar. Heel erg leuk om mee te maken, en naar mijn idee vonden de meeste docenten van de Santodorpschool het ook erg interessant. Helaas was er weinig tijd, dus wij zullen de workshop een andere dag voortzetten.

Na een vermoeiende week stage zijn we afgelopen weekend weer lekker op trip geweest. En dit was wel een levensechte. Eentje met overnachting. En wat voor een. Zaterdagmorgen vertrokken we weer om 07:00 vanaf de Wijngaardestraat. Ditmaal naar Babunhol.
Hier kwamen we na ongeveer 1,5 uur rijden met een busje vol bagage en mensen aan.
Nadat de bus op de handrem was gezet(aangezien we op een steile helling stonden) konden we uitlaten. Toen ik een voet buiten het busdeurtje stak viel m’n mond vanzelf open: WAT MOOI!Wat een natuur, wat een lucht, wat een water, en wat een dieren!(bleek later)
We waren helemaal in het binnenland van Suriname bij een plek langs de Surinamerivier. Een prachtig strandje met daarachter alleen maar groen, groen, groen. Wauw! Op het strand waren verschillende hutjes waar je overdag in kon vertoeven als je de warme zon even beu was. (ik nooit) Een stukje verderop stonden bomen waar we onze hangmatten konden ophangen waar we ’s nachts ook in zouden gaan overnachten. Echt een paradijsje op aarde! Overdag hebben we lekker in de zon gelegen, dus ik spaar elke keer een beetje meer bruin. Al geeft het vergleken met de Surinamers nog een duo panotti effect. We hebben lekker gezwommen in de Surinamerievier, dit keer niet afgeschermd voor Piranha’s. Ook heb ik nog even een wandeling gemaakt daar in de buurt en wat mooie foto’s gemaakt. Bij het toiletgebouw zat nog een vogelspin. Heel gaaf om z’n beest in het echt te zien.

Aan het einde van de middag hebben we heerlijk gebarbecued op het strand. Heel gezellig zo bij de ondergaande zon. (in Suriname om ongeveer 19:00) Daarna wilde Tessa, Connie en ik ons even opfrissen dus we gingen richting het toiletgebouw. Het was inmiddels al heel donker dus ik had m’n hoofdlamp tevoorschijn getoverd. (inderdaad heel erg handig hier Wilma&Berendien!:D) Met schone kleren en shampoo gingen we op pad, ik als grootste held voorop met mijn lampie. (met in ons achterhoofd alle enge dieren die we overdag hadden gezien, denk aan een gigantische kakkerlak, vogelspin, hagedissen etc etc) Een paar meter verderop moest ik als grootste held gillen als een malle, waardoor de andere ook twee stappen opzij deden. Er kwam een vleermuis echt recht op m’n hoofd afvliegen, aaaaaaah, ieeee!
Echt killing. We wisten niet of het nog enger zou worden, maar er was geen licht bij het gebouwtje en we waren alle drie wel een beetje bang geworden. Dus we besloten in een hokje te gaan ‘douchen’. We hebben ons ‘gedoucht’ onder een kraantje op heuphoogte waar een straaltje uitkwam waar je geen u tegen zegt. Tijdens deze bezigheden liepen er over de muur dikke kevers die elke seconde even oplichten, net als een zaklampje. Niet eng, een beetje grappig, maar prettig is anders. Toen we fris gewassen waren en schone warme (lange) kleren aan hadden getrokken voor de nacht en tegen de muggen kreeg Tessa de schrik van haar leven. Een van de andere studenten stond plotseling voor de deur, wat zorgde voor een AAAAH IEEE OEEEH HAAA, moment, waarop Connie volgde, en ik eigenlijk niet. Haha maar het was wel grappig. :d
Daarna hebben we ons ingesmeerd met citronellageuren tegen de muggen en zijn we lekker naar het strandje gegaan. Hier hebben we onder het genot van de muziek van Geert Meeuwis(volgens een van de Surinaamse reisleiding) en een lekker drankje naar de prachtige sterrenhemel gekeken. Wat veel en wat mooi! We konden de hele melkweg zien, zo helder. Geen straatlantaarns, licht van huizen of discotheken, puur natuur! Hier hebben we de hele nacht nog lekker gekletst en gezongen. Het was heel gezellig.

Daarna ben ik, net als een aantal anderen, mijn hangmatje ingedoken. Sommige anderen zijn de hele nacht opgebleven om spelletjes te doen. Ik heb eigenlijk best lekker geslapen in mijn hangmat in tegenstelling tot anderen.
’s Ochtends werden we gewekt door allerlei mooie geluiden als het kabbelende water, de fluitende vogels en schijnbaar de brulapen. (die ik helaas niet gehoord heb) Het was meteen weer prachtig groen buiten, al regende het deze dag wel veel.
Ik heb een heerlijke ochtendduik genomen en daarna hebben we nog Weerwolf (spel) gedaan op het strand. ’s Middags gingen we met een boot over de Surinamerivier naar een Marondorpje. Het kwam echt met bakken uit de lucht, dus ik kwam echt doorweekt aan het in dorpje. Toen heb ik dus helaas geen foto’s kunnen maken. Gelukkig hebben anderen nog wel wat plaatjes geschoten. Het was een prachtig dorpje, precies hoe je het kent uit boeken, van de tv of van foto’s. Maar dan met stroom, grote tv’s en stereo-installaties. Terwijl de rest zo terug in de tijd is. Heel gek om te zien. We zijn bij een plaatselijke bakker geweest, Het was echt een oud houten schuurtje, met een oude houten tafel. Daarop stond een bakplaat waarop de bakker zijn deeg tot bolletjes rolde. Leuk om te zien. Daarna hebben we een wandeling door het dorp gemaakt, op blote voeten. Het was er zo nat van de regen, dat m’n slippers steeds vastzogen. Maar het was zo’n lekker gevoel om daar lekker met je blote voeten in de modder te lopen. We hebben er ook nog uit een kokusnoot gedronken en kokus gegeten. Ook hebben we andere verse vruchten gegeten, heerlijk echt! Nadat we een rondje hadden gelopen, gingen we weer terug naar de bakker want de broodjes waren klaar. En ze waren zooooo lekker! Ze waren gelig van kleur. Het leek om maisbrood, maar was een beetje zoetig van smaak, als een rozijnenbol, heel erg lekker, vooral omdat hij nog een beetje warm was! Daarna zijn we terug gegaan naar ons bootje. In het water waren een aantal vrouwen uit het Marondorp hun kip aan het wassen in de rivier. Zon gek idee, want een paar meter verderop stond weer iemand kleren te wassen, en er waren jongetjes aan het zwemmen. De zon was inmiddels gaan schijnen dus ik heb de terugweg wel wat foto’s vanaf het bootje kunnen maken. (zie fotoalbum)

Toen we terug waren op Babunhol hebben we weer lekker gebarbecued met vis. Normaal ben ik niet zo van de vis, maar dit was echt heerlijk! Vers gevangen en lekker gekruid. Daarna hebben we onze hangmatten weer ingepakt en zijn we weer met bus en bagage richting Felisa gegaan. Het was een geweldig weekend!

Afgelopen woensdagavond zijn we met zijn allen lekker uit eten geweest bij de Javaan.
Een heel leuk restaurant, de mensen van het restaurant droegen echt hele mooie kleding en het eten was heel erg lekker. (wel veel)
Toen we thuis waren bleek dat internet er helemaal uitlag. ’s Middags deed het al erg slecht, maar vandaag hebben we aan het eind van de middag weer internet gekregen.

Veel liefs Ciel






  • 11 Maart 2010 - 19:28

    Vera:

    zucht.. hoe meer verhalen ik lees hoe jaloerserrrRRrrr.. wat heb je toch weer een mooie dingen meegemaakt.. als ik de lotto win kom ik je bezoeken :) deal?

  • 11 Maart 2010 - 20:14

    Oma & Opa:

    Wat beleef jij veel,
    en al dat eten ben je niet modder vet.
    Heerlijk dat je het zo naar je zin hebt
    Liefs O & O

  • 11 Maart 2010 - 20:31

    Nico:

    Klinkt geweldig! Ik word er inderdaad ook jaloers van :P

  • 11 Maart 2010 - 20:45

    Jolien:

    Weer een gaaf verhaal! :D
    xx

  • 11 Maart 2010 - 21:01

    Mama:

    Ha die lieve ciel,

    Zoals ik al hoorde en nu lees,heb je het weer super leuk gehad.
    Wat heerlijk zo op het strand in de hangmat,
    Is toch anders als in Ratum in de hangmat met de koeien op de achtergrond he.
    En wat knap van jou, want hier ben je toch niet van al die beestjes en zo.
    En nu hoop ik dat je er gauw foto's opzet van jezelf, zodat ik goed kan zien hoe je haar is geworden.
    op skype was het niet zo duidelijk te zien.
    Leuk verhaal weer hoor over al dat moois, terwijl het hier van de week weer wit was.
    Geniet er vooral nog van want voor je het weet sta je weer hier.
    Dit weekend ook weer heel veel plezier, en we genieten met je mee.
    Er zijn er inmiddels heel veel die van je verhalen genieten. Leuk al die mensen die mee leven.

    Dikke kus van mama


  • 11 Maart 2010 - 22:31

    Julia:

    Hoi Cilia,
    Met heel veel belangstelling lees ik steeds weer je verhalen. Geweldig zoals je het kunt weergeven, heb het idee, dat ik ter plekke ben. Zopu dat overigens best even willen.En hier in Ratum, of eigenlijk in Nederland mis je niet zoveel, want het is hier nog steeds koud en het was tot voor kort nog helemaal wit, maar daar schijnt nu verbetering in te komen.
    Hoor graag weer iets van je
    Groeten
    Carl en Julia

  • 19 Maart 2010 - 01:23

    Karishma:

    Ciel,
    Volgensmij had ik enkele glaasjes op vandaar dat ik Geert Meeuwis zei hahahahahah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cilia

Actief sinds 06 Dec. 2009
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 42933

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Rondreis Indonesie

03 Februari 2010 - 15 April 2010

Stage in Suriname

Landen bezocht: